Menu
Tekst + lyd

Ny CIFF-chef: ”Min ansættelse er først en succes, når vi åbner dørene og giver folk en kæmpestor og inspirerende oplevelse”

Det store CIFF-ensemble har fået ny dirigent i form af Christina Neustrup, der planlægger at remixe klassiske toner med nye og digitale af slagsen. Det er nødvendigt, men det klassiske møde skal bevares. Hvis der er noget, corona har bevist, så er det, at det fysiske møde fortsat er relevant, mener hun.

04. december 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Lyt til artiklen herunder. Foretrækker du at læse den, scroller du blot videre

 


Messeformatet er mere interessant end nogensinde, hvis man spørger CIFFs nytiltrådte direktør Christina Neustrup.

Hvis man altså ser bort fra alle de udfordringer, coronapandemien har trukket med sig ind i de store messehaller på Amager. Udfordringerne har åbnet for nye toner, der skal afprøves, men de skal passe ind i den velkendte melodi, folk kender og gerne vil høre igen.

- Vi tror på, at messeformatet er tidssvarende og bedre end nogensinde, folk vil have bekvemmelighed og effektivitet, når de tager på modemesse. Det er dét, vi skal være garant for. Vores gæster er godt vant, og det er den service, vi skal levere sammen med inspirerende og relevant indhold, siger Christina Neustrup.

De kommende CIFF-messer bliver dog ikke blottet for realitetssans, forsikrer hun.

- Der er en tid for kæmpe messestande og store budgetter, ligesom der er en tid for fokus på produkter og salgsindsatsen. Corona har vist os, at tiden fordrer et mere stramt koncept, en plug-and-play-løsning, så det er nemt for udstillerne at stille op. Vores fornemmeste opgave pt. er at støtte op om vores branche ved at gøre det tilgængeligt og nemt at deltage, siger Christina Neustrup.

”Vi fylder hallerne igen”

- Jeg kan ikke spå om fremtiden eller kommende restriktioner, men hvis reglerne ikke forhindrer det, fylder vi hallerne, som vi plejer, når der er modemesse igen. Som tingene ser ud lige nu, så tror vi på, at det er realistisk, siger Christina Neustrup.

Hun erkender, at august måneds ”Elevated Order Days” var en ”parentes”, hvor mange brands kæmpede med, hvad coronavirussets udbrud ville betyde for deres forretning og derfor trak sig en smule tilbage. Omvendt var der også brands og indkøbere, der var glade for muligheden, understreger Christina Neustrup.

Det ændrer dog ikke på det faktum, at ambitionerne for både hendes og CIFFs vedkommende er markant større, end den seneste modemesse i Bella Center afspejlede.

- CIFF skal være en international modemesse. Det kan godt være, at restriktioner gør den kommende messe mere regional, end vi ønsker, da Sydeuropa, Asien og USA ikke kan komme hertil. Man kan godt kalde det en undtagelses-modeuge kontra det, vi er vant til.

- Heldigvis er tilslutningen der, og vi er alle enige om, at København skal være en destination til februar. Det er helt klart en fordel, at vi har så mange kvadratmeter og kan overholde alle krav. Det samlede billede skal til, for at lokke indkøberne ud, for det kan vi høre, at de gerne vil. Intet ondt om det digitale, for det gik og går rigtig fint med den del, men det er en taktil branche, der gerne vil føle varerne og mærke, hvad de køber. Især nu til en vintersæson er der et brændende ønske, hvor budgetterne er store, og det er de dyrere og tungere styles, der skal lægges ordrer på, siger Christina Neustrup.

Med regionalt mener hun dog en noget større region, end nogen måske tænker.

- Med regionalt mener jeg den skandinaviske region – og vores gode naboer i Tyskland. Dem skal vi fortsat arbejde på at tiltrække til den kommende udgave af CIFF.  

Det digitale ben er kommet for at blive

De nye toner består i første omgang hovedsageligt af en ny og digital platform.

- Det er ikke vores opgave at digitalisere brands, men det er vores opgave at tilbyde infrastrukturen til vores udstillere, og vi oplever, at mange under corona-nedlukningen har gjort meget for at styrke deres digitale tilstedeværelse. Det skal vi naturligvis understøtte. Derfor har vi lavet en form for ”dating-platform”, hvor brands og indkøbere kan ”mødes”. På mange måder kommer det til at fungere som en webshop, hvor man får forslag ud fra præferencer og ting, man kan lide, forklarer Christina Neustrup om muligheden for, at CIFF-udstillende brands kan koble deres digitale showroom op på CIFFs egen platform og opnå ekstra eksponering.

Hun fortæller også, at der bliver nye tiltag, der har tiltrukket shows fra den officielle showkalender samt events under modemessen, der kommer til at have fokus på viden, så flere fra branchen, ikke blot indkøbere, vil deltage. 

- Det er vores klare mål, at CIFF skal være for en samlet branche – ikke udelukkende for indkøbere. Derfor er vi også gået målrettet efter at anlægge en showscene, hvor shows fra Copenhagen Fashion Weeks officielle showkalender skal afholdes. Vi arbejder også intens på et vidensområde, hvor vi vil have forskellige oplægsholdere, der bidrager til at højne vidensniveauet i branchen. På den måde bliver CIFF også relevant for dem, der arbejder med det, slutforbrugeren aldrig ser, men dog lægger vægt på, at det er i orden, siger Christina Neustrup.  

Med bæredygtigheden i højsædet og flere brands, der sadler om til færre kollektioner eller går helt sæsonløst, så stiller det også krav til den måde, CIFF driver deres modemesse på.

- Vores tiltag skal understøtte den tendens, for flere brands og store spillere i retailleddet lancerer nye strategier med fokus på bæredygtighed, hvor deres kollektioner og indkøbsstrategi er netop langtidsholdbare. Vi glæder os meget til at dele de nye tiltag og ”vidensdele” med vores branche.

Og så skal førstehåndsindtrykket forfines yderligere.

- Vi skal selvfølgelig skabe nyt. Min baggrund ligger i branding og marketing, hvorfor det kun er naturligt for mig, at hele markedsføringen af brands på vores platforme intensiveres. En messe er et udstillingsvindue, og det skal det både være digitalt og fysisk, så vi kommer til at gøre det nemmere at forberede sig inden sit besøg. Så man kan fra januar gå på opdagelse digitalt og visuelt i vores mange udstillende brands, så mulighederne og førstehåndsindtrykket på CIFF bliver bedst muligt.

Samarbejder er vigtigere end nogensinde før

Christina Neustrup har altid vægtet samarbejde højt i sine tidligere stillinger. Det fortsætter hun med.

- Som branche skal vi simpelthen samarbejde, understreger hun på det kraftigste.

- København er som modedestination ekstremt vigtig for os alle. Alle skubber på for at bevare momentum, og jeg oplever, at alle messer, brancheorganisationer og Copenhagen Fashion Week står sammen. Det er nødvendigt, hvis vi skal give både nationale og internationale gæster en fuldendt helhedsoplevelse, når de kommer til København under modeugen, siger CIFF-direktøren.

Står det til hende, så skal der også yderligere fokus på samarbejdet med de relevante partnere.

- Vi skal sammen eksponere Danmark som det interessante eksportland for mode og tekstil, vi er. Og det er vi nødt til at stå sammen for at gøre. Derfor er samarbejdet med organisationer som DM&T også vigtigt for mig. Det er jer, der har den daglige kontakt med jeres medlemmer, og det skal jeg trække på i forhold til videre samarbejde, videre dialog, og det er vigtigt, at der er nogen som jer, der hiver mig i ærmet af og til og giver mig en direkte melding fra mødet med jeres medlemmer.

- For nylig har vi indledt et samarbejde med brandingbureauet MOON om en ny visuel identitet og strategi, og vi vil generelt rigtig gerne samarbejde med lokale, kreative kræfter med et internationalt og interessant udsyn.

- Vi dyrker selvfølgelig også fortsat vores internationale relationer, hvilket vores Global Relations Team gør med bravour. De arbejder året rundt på at invitere og få de rigtige indkøbere til København. Efterhånden har vi så stærke bånd med dem, at de selv kontakter os og spørger, hvem de skal ses med. De relationer bygger vi videre på og kultiverer, lyder det.

- Det vigtigste for os er at sikre, at vores udstillere er tilfredse. Derfor har jeg også ønsket at skabe øget dialog mellem os som arrangør og vores udstillere. I en tid som denne er det vigtigt, at vi alle arbejder mod et fælles mål.

Af samme årsag er CIFF også under Christina Neustrups ledelse begyndt at holde såkaldte ”town meetings”, hvor de inviterer udstillerne i CIFFs showrooms til at give deres besyv med og gå i dialog forud for diverse beslutningsprocesser.

Christina Neustrup overtog taktstokken hos CIFF den 1. oktober, så som hun selv udtrykker det, så ”er det hele stadig meget nyt”. Alligevel er hun meget afklaret med, hvad succeskriterierne for hendes ansættelse er.

- Først og fremmest skal vi lykkes med vores digitale projekt. Det skal vi, for det skaber en meget større visuel identitet og identifikation for vores brands før, under og efter messen. Vi skal styrke og bevare det fysiske møde, som i høj grad skal understøttes af det digitale, eller omvendt, afhængigt af verdenssituationen. Der er ingen, der vil undvære det fysiske møde, for det er så vigtigt for en taktil branche som vores.

- Min ansættelse er en succes, når vi åbner dørene til CIFF og giver folk en stor og inspirerende oplevelse. Når brands tager herfra med en fyldt ordrebog,  og indkøberne drager afsted med mere end bare inspiration og gode handler. Når alle går herfra med en stor oplevelse og ny viden, der skaber en reflekteret og interesseret branche.

"