Ny kampagne sætter yderligere fokus på PFAS
Miljøstyrelsen har netop lanceret en ny kampagne mod PFAS. Selvom kampagnen er rettet mod detailhandlen, er den en god påmindelse om importøransvaret, lyder det fra DM&T.

PFAS står højt på den politiske agenda i både Danmark og EU. Først på året foreslog Danmark sammen med Tyskland, Nederlandene, Sverige og Norge, at mere end 10.000 PFAS skal begrænses, ligesom miljøminister Magnus Heunicke herhjemme vil have et opgør med PFAS i tekstiler. Nu retter en ny kampagne fra Miljøstyrelsen sigtet mod PFAS i detailhandlen, som man fra myndighedernes side gerne vil hjælpe med at håndtere eventuelle produkter med PFAS.
”Mens vi må forvente, at de største virksomheder kan afsætte de nødvendige ressourcer til at forberede sig på at udfase PFAS, så vil vi gerne komme de små og mellemstore virksomheder i møde med viden og værktøjer. Vi ved, at brancheforeningerne også har stort fokus på PFAS, så vi håber, at den samlede indsats kan hjælpe SMV’erne godt på vej”, siger Maria Thestrup Jensen fra Miljøstyrelsen i forbindelse med lanceringen af kampagnen.
Ny hjemmeside med svar på PFAS-spørgsmål
På PFASinfo.dk, som Miljøstyrelsens nye hjemmeside til detailhandlen hedder, findes der svar på en række spørgsmål om PFAS og et faktaark, der kan blandt andet bruges til at dele ud til butikkens ansatte, så de er klædt på, hvis de skulle blive mødt med spørgsmål fra kunder.
Ligeledes har man udviklet en kvikguide, som kan hjælpe især forhandlere af tekstil- og læderprodukter de første skridt på vejen med at identificere og udfase PFAS fra produktsortimentet. Guiden rummer også en brevskabelon på dansk og engelsk, som forhandlerne kan bruge til at rette henvendelse om PFAS til deres leverandører.
Butiksindehaverne har ansvar for, at de varer de markedsfører og sælger overholder lovgivningen. Derfor kan det være en god idé at være på forkant og give varesortimentet et PFAS-tjek og allerede nu gå i gang med at undersøge, hvad der findes af alternativer, skriver Miljøstyrelsen.
Tidligere har øget fokus i form af kampagner også medført et øget tilsyn med området, om selvom dette ikke er noget, Miljøstyrelsen har meldt ud, kunne det også blive tilfældet her.
Husk importøransvaret
I DM&T er der også et stort fokus på PFAS. DM&T har løbende deltaget i de politiske drøftelser, der har været på området, ligesom man bakker op om EU-udspillet om at begrænse PFAS. Og selvom den aktuelle kampagne er målrettet detailhandlen, skal producenter, brands og importører også være opmærksomme, lyder det fra DM&T’s miljø- og bæredygtighedschef Jette Lindgaard.
”Man har som brand, producent eller importør et ansvar for at sikre, at produkter ikke behandles med PFAS. Når først produkterne ligger i detailhandlen, er der ikke meget man kan gøre. Derfor er det vigtigt, at man stiller krav til sine leverandører om, at produkterne ikke indeholder PFAS,” siger hun.
Jette Lindgaard fortæller, at DM&T’s kortlægninger af branchens brug af PFAS, viser, at langt størstedelen af branchens virksomheder ikke aktivt benytter PFAS-coating, og at de få, der gør, har en plan for udfasning. Hun understreger, at billedet er anderledes på det professionelle marked, hvor en række krav til bl.a. sikkerhed vanskeliggør udfasning af PFAS.
Hun roser Miljøstyrelsen for kampagnen, som vil være med til at øge fokus på de problematiske PFAS, og håber at kampagnen også kan skabe mere dialog mellem detailhandel og brands om PFAS og kemi generelt.
Se den nye hjemmeside PFASinfo.dk