Menu
Forbrugerombudsmanden udsender guide

Nye retningslinjer til influencere om skjult reklame

Forbrugerombudsmanden har netop offentliggjort reviderede anbefalinger til influencere om, hvordan betalte indlæg skal markeres på bl.a. de sociale medier

15. december 2017

I forbindelse med, at en ny markedsføringslov så dagens lys tidligere i år, har Dansk Mode & Textil for nylig beskrevet, hvordan man som virksomhed skal sikre sig, at de influencere, man samarbejder med, overholder reglerne for betalte indlæg på blogs, sociale medier mv. Se artiklen her

Forbrugerombudsmanden har nu udarbejdet nærmere retningslinjer for, hvordan influencere skal markere deres indlæg, når de omtaler produkter, som de enten har fået i gave eller som de bliver betalt af et brand for at omtale.

Aftalebegrebet
Dansk Mode & Textil har i ovennævnte artikel oplyst, at reglerne efter den nye markedsføringslov er blevet skærpet for, hvornår der foreligger en aftale mellem virksomheden og influenceren. Der behøver nemlig slet ikke at have foregået en korrespondance eller anden kontakt mellem parterne. Aftalen kan også være stiltiende ved, at virksomheden sender produkter til influenceren, som herefter omtaler produkterne i sine indlæg. Det er derfor meget vigtigt, at brandet informerer influenceren tydeligt om, hvordan indlæg skal markeres, da det ellers er virksomheden, der kan ifalde en bøde. Kun i sjældne tilfælde er det influenceren, der får et ansvar. 

”Sponsoreret” anbefales ikke længere
Det nye i forbrugerombudsmandens anbefalinger er, at hun ikke længere anbefaler at bruge ordet ”sponsoreret”, da dette ord ofte bliver associeret med, tv- og reklamebranchen, hvor en sponsor ikke må have haft indflydelse på indholdet. Det modsatte vil være tilfældet ved influencer marketing, da sponsoren/brandet jo netop er afgørende for det pågældende indlægs indhold.

”Reklame” eller ”Annonce” skal anvendes
Forbrugerombudsmanden opfordrer nu til at ordene ”Reklame” eller ”Annonce” altid anvendes, når der er tale om et betalt indlæg i én eller anden forstand. Man må gå ud fra, at det således også gælder det engelske udtryk ”Advertisement”, da mange influencere skriver deres indlæg på engelsk.

Børn og unge
Retter indlægget sig primært mod børn og unge skal markeringen være endnu mere tydelig og fremhævet, og forbrugerombudsmanden anbefaler ”REKLAME” eller ”ANNONCE”.

Se forbrugerombudsmandens anbefalinger til influencere - og hermed også indirekte til den virksomhed, der skal instruere influenceren, her

"