Menu

Nyt fra Datatilsynet: Sådan skal du kryptere dine mails

Alle mails med fortrolige og følsomme oplysninger skal krypteres fra årsskiftet. Nu har Datatilsynet udarbejdet en tekst om, hvad der konkret kræves.

Den nye persondataforordning trådtei kraft den 25. maj. Dansk Mode & Textil hjælper din virksomhed med at sikre, at processen forløber så smertefrit som muligt.
Den nye persondataforordning trådtei kraft den 25. maj. Dansk Mode & Textil hjælper din virksomhed med at sikre, at processen forløber så smertefrit som muligt.

25. september 2018

I juli måned 2018 meddelte Datatilsynet, at det normalt vil være en passende sikkerhedsforanstaltning – for både offentlige og private aktører – at anvende kryptering ved transmission af fortrolige og følsomme personoplysninger med mail via internettet. Den nye skærpede praksis træder i kraft ved årsskiftet. Nu har Datatilsynet konkretiseret, hvordan virksomhederne kan leve op til de nye krav.

 

Datatilsynet har tidligere haft den holdning, at kryptering af mails med fortrolige og følsomme oplysninger var anbefalelsesværdigt, men denne holdning er nu ændret. Det vil således fra 1. januar 2019 være et krav, at alle private virksomheder anvender kryptering i en eller anden form, når virksomhederne sender mails med fortrolige og følsomme oplysninger.

 

Denne praksisændring har affødt mange spørgsmål til Datatilsynet, for hvilken form for kryptering skal virksomhederne bruge, for at Datatilsynet vil acceptere krypteringen som værende tilstrækkelige sikker?

 

Det giver Datatilsynet et bud på her.

 

DM&T anbefaler vores medlemmer at undersøge mulighederne for kryptering, så virksomhederne er klar, når Datatilsynets skærpede praksis træder i kraft 1. januar 2019. Hvis virksomhederne efter 2019 sender mails med fortrolige eller følsomme data ukrypterede, vil det efter Datatilsynets opfattelse kunne være et brud på Persondataforordningen, og kan potentielt medføre bøder for virksomhederne. 

"