Menu

Nyt initiativ skal forankre bæredygtighed blandt CEOs

Global Fashion Agenda har netop lanceret CEO Agenda, som indeholder syv prioriteter, der skal skabe en bæredygtig omstilling i modebranchen. CEO’en spiller nemlig en nøglerolle, hvis bæredygtighed skal forankres i virksomheden.

CEO Agenda giver modebranchens direktører syv konkrete fokusområder for en bæredygtig omstilling.
CEO Agenda giver modebranchens direktører syv konkrete fokusområder for en bæredygtig omstilling.

05. april 2018

Global Fashion Agenda sætter nu fokus på, hvordan modebranchens direktører kan bidrage til at skabe en bæredygtig omstilling i deres respektive virksomheder. Det sker med udgivelsen af CEO Agenda, som sætter spot på de syv mest afgørende bæredygtighedsprioriteter for modebranchens direktører i 2018.

CEO Agenda er blevet til i samarbejde med store aktører som Kering, H&M, Target, Bestseller, Li & Fung og Sustainable Apparel Coalition, og den bygger på rapporten Pulse of the Fashion Industry 2017, som blev udgivet i forbindelse med Copenhagen Fashion Summit sidste år.

”Det er første gang i historien, at nøgleaktører fra branchen går sammen for at diskutere- og blive enige om – hvad der skal prioriteres for at forbedre branchens miljømæssige og sociale fodaftryk,” siger Eva Kruse, CEO i Global Fashion Agenda og udtrykker en forhåbning om, at CEO Agenda kan blive et afgørende gennembrud for at skabe et fælles fokus fra branchen.

CEO Agenda peger på syv punkter, der bør være top op mind hos alle modebranchens direktører i 2018. De er opdelt i to:

Tre prioriteter til omgående implementering

  • Sporbarhed i forsyningskæden (Tier et og to leverandører)
  • Effektivt vand-, energi- og kemikalieforbrug.
  • Respektfulde og sikre arbejdsmiljøer i hele værdikæden

Fire forandrende prioriteter som kan skabe fundamentale ændringer på lang sigt:

  • Bæredygtigt materialemix
  • Et cirkulært modesystem
  • Ansporing af bedre lønordninger
  • Bedre udnyttelse af den fjerde industrielle revolutions muligheder, herunder robotter, digitalisering af værdikæden og 3D print.  

CEO Agenda henvender sig til modebranchens direktører, da de har muligheden for at forankre bæredygtighed i virksomhedens overordnede strategi, hvilket kan medføre en generel bæredygtig omstilling både i virksomheden og branchen som helhed.

CEO Agenda udkommer som en optakt til Copenhagen Fashion Summit, som finder sted den den 15.-16. maj i DR Koncerthuset. Du kan læse mere på Copenhagen Fashion Summits hjemmeside.

De syv fokusområder i CEO Agenda.
De syv fokusområder i CEO Agenda.

Om Global Fashion Agenda

  • Et non-profit initiativ grundlagt i 2016. 
  • Tæller en række strategiske partnere: Kering, H&M, Target, Bestseller, Li &Fung og Sustainable Apparel Coalition.
  • Har til formål at sætte en global dagsorden, hvor der er fokus på at sikre en mere bæredygtig modebranche.
  • Står bag den årlige begivenhed Copenhagen Fashion Summit, rapporten Pulse of the Fashion Industry, 2020 Circular Fashion System Commitment og CEO Agenda.
"