Menu

Nyt sko-brand melder alt udsolgt efter tre uger

Virgil Nicholas er et kendt navn på den københavnske modescene. Efter flere år i forskellige modevirksomheder, lancerer han nu skobrandet Vinny’s. Og efter bare tre uger er første drop allerede udsolgt.

Foto: PR
Foto: PR

26. november 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Virgil Nicholas kender modebranchen indefra. Han grundlagde bloggen Superbial, har blandt andet arbejdet for ARKK Copenhagen, NN07 og Gant, ligesom han i sin tid var med til at grundlægge modebrandet Les Deux. Nu er han klar med et personligt projekt, hvor herresko er omdrejningspunktet. Projektet har fået navnet VINNY’s, som kommer fra sønnen Vincent-Laurents kælenavn, Vinny. Første produkt fra det nye brand var en sort penny loafer, og på under tre uger har brandet solgt alle de 200 par, der var på lager.

For Virgil Nicholas er der flere lag i fortællingen om, hvorfor han nu starter et sko-brand:

”Kommercielt vil vi gerne have, at mænd finder plads til læder og håndværk ved siden af deres mange gummi- og tennissko. Tager man et enkelt spadestik, vil man opdage, at vi ønsker at få mænd til at tage dem selv en lille smule mere højtideligt, uden at det skal være selvfedt; men hvis kvinder kan gå i hæle dagligt, bør vi også stramme os selv en my mere an,” siger han.

Men for den garvede modemand er der også et helt andet sigte med Vinny’s:

”Dybest ligger det dog, at jeg har en drøm om at bygge en sund, men også oprigtigt god modeorganisation. Dem er der overraskende nok for få af. Jeg har oplevet rigtig gode og rigtig dårlige virksomheder, men jeg synes, at det er trist og synd, at spændet skal være så stort i en branche, hvor så mange talenter går tabt eller går itu, fordi de bliver overset eller bliver mødt med uretfærdige vilkår. Der er langt dertil, det ved jeg, men ambitionen er ultimativt, at Vinny's skal blive en af de virksomheder i modebranchen, der dagligt - og ikke bare til to firmafester om året - tager hånd om de vigtigste ambassadører en virksomhed har, nemlig dets ansatte,” siger Virgil Nicholas.

Ingen fast kollektion i første ombæring

I fredags kunne det purunge brand fejre lanceringen, og i starten af denne uge kunne Vinny’s konstatere at lageret var tomt. Alle sko, som håndlaves i Portugal, var solgt – enten gennem eksterne forhandlere som Stoy, Harresø og Dr. Adams eller via brandets hjemmeside. Dermed kunne det jo være nærliggende at tro, at Virgil Nicholas ville bruge det som rygstød til en hel kollektion fra Vinny’s. Det skal man dog ikke forvente, forklarer han:

”Fremtiden står p.t. på drops. Vi vil ikke overproducere for bare at stå med for mange varer og i øvrigt spildprodukt. Bevares, et produkt som vores kan snildt afsættes, men af respekt for kloden er vi nøjsomme,” forklarer han.

Og netop respekten for kloden kom også til udtryk under fredagens lanceringsevent. Her malede kunstner Mads Hilbert på skoenes såler, og på den måde kunne skoene købes som kunstværk. Halvdelen af indtægten fra salget af kunst-skoen gik til NGO’en ’Lady for RDC’, som uddeler mikrolån til kvinder i den Demokratiske Republik Congo. NGO’ens initiativtager er Virgil Nicholas’ mor, som – ligesom Virgils far – stammer fra den Demokratiske Republik Congo.

Og det glæder Virgil Nicholas, at han har mulighed for at bidrage til bedre forhold i det centralafrikanske land, som også står hans eget hjerte nær:

”Vi solgte ét par til DKK 5.000 i fredags, hvilket betyder at organisationen nu er et betydeligt skridt tættere på at købe et stort areal jord i Kinshasa, hvorfra kvinderne snarligt vil kunne dyrke deres egne afgrøder til videresalg, og således komme ud af fattigdom,” siger Virgil Nicholas afslutningsvis.

"