Menu

Online-omsætning bidrager markant til H&M-vækst

H&M Group har øget omsætningen i deres e-handelskanaler med over 20 %. Den samlede koncernomsætning overstiger SEK 210 mia., men indtjeningen falder i det, CEO Karl-Johan Persson kalder, et udfordrende år.

CEO i H&M Group Karl-Johan Persson
CEO i H&M Group Karl-Johan Persson

01. februar 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

betyder en omsætning på SEK 210.400 millioner. Særligt online har H&M’s salg taget fart. Således udgør online-salget nu 14,5 % af koncernens samlede salg, hvilket svarer til godt SEK 30 mia. Det er i øvrigt 22 % højere end det foregående år.

Indtjeningen er lavere end det foregående regnskabsår. Resultatet netto finans lander på SEK 15,64 mio., hvilket er godt 5 mio. lavere end det foregående år.

”Det har været et udfordrende år for H&M Group og branchen, men efter et udfordrende første halvår, er der tegn på, at virksomhedens transformationsindsatser begynder at give resultater. Forbedrede kollektioner generede forbedrede fuldpris-salg og lavere rabatter mod slutningen af året. Dette gav selvtillid til at accelerere vores ændringsplaner i fjerde kvartal med et særligt fokus på opgraderingen af vores logistiksystemer. Det har uundgåeligt medført forøgede omkostninger, men det vil føre til en række forbedringer for kunderne,” siger Karl-Johan Persson, CEO i H&M Group.

Investeringer på logistiksiden kommer blandt andet til udtryk i nye logistikcentre i Tyskland og Polen, samt automatisering af et eksisterende polsk logistikcenter. I løbet af det kommende 1,5 år åbner lye logistikcentre uden for Madrid og London.

På tværs af markederne investerer H&M i en række tiltag, som skal styrke processerne og relationen til forbrugerne. H&M har blandt andet forbedret deres app, påbegyndt brugen af 3D-produktudvikling og introduceret Take Care-konceptet, som giver kunderne alt, de har behov for til at reparere, customise og opfriske tøj, sko og accessories.

Stigning i salget i Danmark

H&M Groups danske butikker øgede omsætningen til 5 mia. svenske kroner, hvilket er godt 400 mio. højere end i 2017. Det svarer til en fremgang på 9 %, men blot 3 % målt i lokal valuta. Noget H&M ”er meget tilfredse med, især set i lyset af, at vi stadig befinder os på et marked i tilbagegang,” som Sara Juel Andersen fra H&M’s danske kommunikationsafdeling skriver i en mail til Dansk Mode & Textil. Hun skriver endvidere:

H&M har også i Danmark i 2018 været igennem en transformationsår, hvor vi har tilpasset os den digitale udvikling. Vi har implementeret flere af de digitale løsninger, som vi har investeret igennem flere år, og som forbedrer shopping-oplevelsen for vores kunder samt optimerer integrationen mellem de fysiske butikker og butikken på hm.com. Vi ser positivt på den udvikling, vi er inde i, og går 2019 i møde med en OMNI-strategi, som skal styrke vores position på markedet.”

14 nye butikker kom til i Danmark i 2018, mens 11 lukkede.

H&M Group tæller en række koncepter: H&M, H&M Home, COS, Monki, & Other Stories, Arket, Weekday, Cheap Monday og Afound. H&M Group beskæftiger mere end 123.000 på verdensplan, opgjort i fuldtidsstillinger. 

"