Menu

Opsigtsvækkende partnerskab mellem succesfulde danske modevirksomheder

Shoe the Bear og Soya Concept indgår et partnerskab, som betyder, at skovirksomheden bliver en del af Soya Concept. Samtidig indtræder Shoe the Bears grundlæggere i Soya Concepts ejerkreds. Partnerskabet skal forløse de fælles vækstambitioner og styrke e-commerce.

Soya Concept og Shoe the Bear indgår et partnerskab, som betyder at skovirksomheden bliver en del af Soya Concept, mens Shoe the Bears to grundlæggere, Jakob Fuglsang og Thomas Frederiksen, indtræder i ejerkredsen for den nye konstellation.
Soya Concept og Shoe the Bear indgår et partnerskab, som betyder at skovirksomheden bliver en del af Soya Concept, mens Shoe the Bears to grundlæggere, Jakob Fuglsang og Thomas Frederiksen, indtræder i ejerkredsen for den nye konstellation.

23. maj 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Modevirksomheden Soya Concept A/S og skovirksomheden Shoe the Bear ApS har netop offentliggjort, at de indgår et partnerskab med henblik på at øge den samlede omsætning og styrke virksomhedernes digitale fokus. I praksis betyder partnerskabet, at grundlæggerne af Shoe the Bear, Jakob Fuglsang og Thomas Frederiksen, sælger skovirksomheden til Soya Concept, men at de på samme tid bliver en del af ejerkredsen sammen med grundlæggere og hovedaktionærer i Soya Concept, Thomas Viller og Torben Brodersen.

Partnerskabet er netop blevet offentliggjort, efter at de to virksomheder i går orienterede deres respektive medarbejdere. 

Begge parter ser stor synergi og stærke vækstmuligheder i den nye konstellation, som er en af de mere opsigtsvækkende i nyere dansk modehistorie. Som beskrevet ovenfor, er der nemlig ikke tale om et opkøb, men et partnerskab, hvor de to virksomheder – som den neutrale iagttager hurtigt vil betegne som vidt forskellige – vil skabe synergi gennem hinandens styrker.

Og samtidig betyder partnerskabet, at Soya Concept – i sin nye konstellation  -styrker sin position i den danske modebranche. Med Shoe the Bear som en del af porteføljen, som i forvejen tæller brandet Soyaconcept og det nye brand Leveté Room, nærmer den samlede omsætning sig i omegnen 650 mio. kr., lyder et kvalificeret bud fra kilder i branchen. Det har dog ikke været muligt at få bekræftet dette fra det nye selskab.

Soya Concept blev grundlagt i 2002 og har siden skabt en succesfuld modevirksomhed med salg til en række europæiske lande og en omsætning på 500 mio. kr., samtidig med at indtjeningsevnen ligger i den høje ende, når det kommer til danske modevirksomheder. Shoe the Bear, som er grundlagt i 2007, har med fire Gazelle-priser i træk vist en unik evne til at skabe vækst. Det er to virksomheder, som supplerer hinanden godt, også når det kommer til at tænke stort for fremtiden. 

”Det her samarbejde viser med al tydelighed, at begge virksomheder har sult på meget mere. Vi har hver især oplevet en flot vækst over en årrække, men vores fælles ambitionsniveau er langt større. Derfor giver det rigtig god mening, at vi nu forener kræfterne for at realisere de ambitioner,” siger adm. direktør i Shoe the Bear, Thomas Frederiksen, til Dansk Mode & Textil.   

E-commerce spiller nøglerolle

En af skovirksomhedens store styrker er e-commerce, og hovedparten af Shoe the Bears salg sker i dag via denne kanal, både gennem egen webshop og en række nationale samt internationale modeportaler. Og netop Shoe the Bears store kompetencer på e-commerce-området har været en tungtvejende faktor i samarbejdet.    

”Der ligger en markant synergi i dette samarbejde. Med opkøbet af Shoe the Bear får vi en enorm know-how inden for e-commerce, som sammen med Soya Concepts kompetencer giver os mulighed for digitalt at styrke alle tre brands yderligere på nuværende og nye markeder. Vi har meget store forventninger til partnerskabet og glæder os til at komme i gang,” siger Thomas Viller, direktør i Soya Concept. 

Partnerskabet bliver nu officielt, efter en konstruktiv dialog de to parter imellem. Det har i den proces været vigtigt for alle parter, at de har kunnet se et klart værdifællesskab, som kan være med til at styrke udviklingen af de tre brands og virksomheden som helhed. Noget som ret tidligt i processen skinnede igennem, udtrykker begge parter. Ser man på de respektive grundlæggere af de to virksomheder, står det også hurtigt klart, at der er betydelige lighedspunkter. Jakob Fuglsang og Torben Brodersen har begge stor tyngde, når det kommer til produktsiden og indkøb, mens Thomas Viller og Thomas Frederiksen begge har deres primære fokus på salg og markedsføring. På den måde ligner Shoe the Bear og Soya Concept også hinanden.

Tre brands drives særskilt

Hos Shoe the Bear glæder man sig til det nye samarbejde og til at lære af Soya Concept.

”Vi bliver en del af en solid økonomisk virksomhed, som giver os nogle helt andre muligheder for at accelerere væksten for Shoe the Bear. Vi kan lære rigtig meget af Soya Concepts fokus på de fysiske butikker, og omvendt kan vi bidrage til at løfte e-commerce-delen. Det har samtidig været afgørende for os, at vi kan drive Shoe the Bear videre som altid,” siger Thomas Frederiksen.

Soyaconcept, Leveté Room og Shoe the Bear vil netop blive drevet særskilt, som det hidtil har været tilfældet.

Dermed berøres de respektive organisationer ikke, dog etableres som noget nyt en overordnet enhed, der fremover skal drive al e-commerce for de tre brands både i form af egne webshops og via eksterne partnere. Den nye e-commerce-division får base i Shoe the Bears lokaler i København, og til Dansk Mode & Textil oplyser Thomas Frederiksen, at rekrutteringen af nye medarbejdere, der skal bidrage til at styrke e-commerce-indsatsen, allerede er i gang. 

"