Menu

Peak Performance bliver solgt for milliardbeløb

Sportsmærket Peak Performance, der længe har været en fast del af den danske modekoncern IC Group, er netop blevet solgt til den nette sum af 1,9 milliarder.

Peak Performance, der netop er blevet solgt for 1,9 milliarder, har lavet sportsmode siden 1986. Foto: Peak Performance, S/S 18 Outdoor Collection.
Peak Performance, der netop er blevet solgt for 1,9 milliarder, har lavet sportsmode siden 1986. Foto: Peak Performance, S/S 18 Outdoor Collection.

30. april 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Den danske modekoncern IC Group, der ejer en række kendte tøjmærker som By Malene Birger og Tiger of Sweden, har valgt at sælge et af deres store brands.

Det er sportsmærket Peak Performance, som modekoncernen nu har solgt til selskabet Amer Sports Corporation for ikke mindre end 1,9 milliarder kroner.  Det oplyser IC Group i en pressemeddelelse til fondsbørsen.

Det været en lang og grundig auktionsproces med mange interesserede og kvalificerede købere, der har skabt optimale rammer for frasalget, siger bestyrelsesmedlem i IC Group Peter Thorsen, der er meget tilfreds med handlen:

”Vi har ikke blot fået den helt rigtige pris for aktivet til vores aktionærer, vi har også fundet den rigtige langsigtede nye ejer. En ejer, der både har evnerne, kapaciteten og ressourcerne til at accelerere Peak Performances strategi, så brandet kan udfolde sit internationale potentiale,” siger han.

Når omkostningerne er trukket fra, forventes pengene fra salget at ligge på 1,7-1,8 milliarder kroner. Det svarer til 100-105 kroner pr. aktie, oplyser IC Group.

Muligvis flere frasalg på vej
Nu hvor IC Group sælger Peak Performance bliver de et markant mindre selskab. Ifølge regnskabet for andet kvartal stod sportsmærket for hele 47 procent af den samlede omsætning på 673 millioner kroner.

Om de fremtidige planer skriver IC Group i deres meddelelse omkring salget af Peak Performance, at flere frasalg kan være i sigte. De vil fortsat drive og investere i koncernens øvrige brands med henblik på at maksimere deres fremtidige værdi.

”Vi vil løbende overveje, hvornår det er i aktionærernes interesse at sælge disse brands og handle i overensstemmelse hermed, når tiden og vilkårene er gunstige, både for IC Group og de enkelte brands,” skriver modekoncernen.  

Man forventer, at selve transaktionen er endelig gennemført den 30. juni 2018, hvor IC Group også slutter deres regnskabsår. Derfor har salget ingen betydning for selskabets finansielle forventninger til året 2017/2018.

"