Menu

Sådan ruster du dig til forandringer

Det står klart, at vi bevæger os lige på grænsen af kæmpe forandring både i modebranchen og i verden. Men hvordan følger en virksomhed bedst med udviklingen, og hvordan kan man eventuelt være med til at skabe den?

13. oktober 2017

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk 

”Vi står på kanten af en eksplosion, hvad angår teknologi, videnskab, energi og så ufatteligt mange ting, at det nærmest er ubegribeligt”, fortalte Per Mikael Jensen, adm. chefredaktør for Altinget og Mandag Morgen, på Dansk Mode og Textils TOPMØDE 2017 den 10. oktober. 

Han har selv været med til at disrupte mediebranchen, og han har disruptet medielandskabet, bl.a. via sit virke i både Metro International og TV2 Danmark.

På topmødet præsenterede han denne figur:

 

Den viser udviklingen siden menneskets begyndelse, en stabil opadgående kurve. Tændstiksmanden indikerer, hvor vi står i dag, og den udvikling vi står lige over for.

Men hvordan forbereder man sin arbejdsplads og den enkelte medarbejder på sådan en stejlt opadgående kurve?

Erhvervspsykolog Henrik Leslye pointerer, at man ofte ikke tager mennesket med i de mange beregninger for fremtiden. Der bliver ikke taget højde for, at mennesket er et menneske, som ikke altid gør det, man har bedt dem om eller forventet. 

Derfor kommer udviklingen og forandringen muligvis ikke til at glide så let, som det er tiltænkt, når man laver en strategi for fremtiden. 

Henrik Leslye er en prisbelønnet og erfaren foredragsholder, underviser, coach og strategisk rådgiver, der hvert år inspirerer og træner mange tusinde ledere og medarbejdere. Han har fokus på, hvordan vi sammensætter det bedste team ude på arbejdspladserne, således at vi står så stærkt som muligt, når vi skal følge med og overleve den hastige udvikling.

Skab et team af fire arketyper
På TOPMØDET præsenterede han fire arketyper, som vi lige siden stenalderen indtil i dag ude på arbejdspladserne har kunnet dele mennesker ind i:

FØLEREN: Danner og holde sammen på teamet. Han er god til at få alle med, og sige godmorgen og spørge ind til sine kolleger. Han går op i, hvad man kan være bekendt over for sine medmennesker og sørger for, at der overhovedet er et team og at teamet trives.

TÆNKEREN: Forudsiger farer og risici. Han er skeptisk, og typen der er rigtig god til at se, hvad der kan gå galt under planlægning, det er hans bidrag til teamet. Han arbejder ud fra viden baseret på evidens, erfaring eller uddannelse. En man må have med i sit team for at undgå fejl og optimere der, hvor det hele tiden går galt.

HANDLEREN: Tager styringen og kommer i mål. Han tør tage risici, for han vil ud over stepperne, og kommer det også. Han er den del af teamet, som sørger for, at virksomheden ikke bliver overhælet af andre, men får handlet og truffet nogle beslutninger, så man hurtigt når sin målsætning.

FORANDREREN: Forstår og søger det ukendte. Han er typen, der tager en anden vej hjem. Han kan se, hvilken udvikling der er på vej. Han får virksomheden til at prøve og tænke nyt, han kan se behovet for at gøre tingene på en anden måde og vil presse udviklingen den vej. 

Skal det gå en virksomhed godt, er det ifølge Henrik vigtigt at have en god balance mellem disse fire arketyper. Især lægger han også vægt på, at det er vigtigt at få ’forandreren’ i spil i forhold til den tid, vi går i møde, således at man har en på eget team, der kan tænke skævt, få nye idéer og være med til at forandre den verden, der ændrer sig omkring os. 

Råd fra en ’forandrer’
Per Mikael er et klassisk eksempel på ’forandreren’.

”Jeg hader at cykle den samme vej hjem fra kontoret, som den vej jeg cyklede til kontoret”

Han er en nysgerrig person, der mener, at det er vigtig hele tiden at møde og være åben over for nye mennesker og miljøer. Selv gør han en dyd ud af at have mindst et møde om måneden med en person, han ikke kender. Og når han holder møde, skal det helst være i forbindelse med en gåtur uden for, hvor miljøet kan inspirere og give nye input til mødet.

Som leder har han i mange år gået op i at danne teams, der består af mange forskellige typer mennesker, også dem som han nødvendigvis ikke måtte bryde sig om.

”Jeg har masser af gange haft mennesker i min ledergruppe, som jeg egentlig ikke personligt brød mig om, men som var skide dygtige, og sådan nogle mennesker er virkelig vigtige for organisationen.”

Ifølge ham er det vigtigt, at man fokuserer på fremtiden. Den kan man blandt andet få et indblik i, hvis man besøger Kina, hvilket Per Mikael opfordrer til, at man gør mindst en gang om året. Her sker der så meget udvikling, at de om få har verdens største økonomi.

”Der findes masser af mennesker i dag, som siger, at der sker flere interessante ting i Shanghai, end der gør i Silicon Valley inden for den digitale front.”

Sidst men ikke mindst, pointerer han, at det er vigtigt at tænke stort for at forudsige eller selv være med til at skabe et lige så stort spring i modebranchen, som der er sket i musikbranchen, taxabranchen og hotelbranchen. Her har Spotify, Uber og Airbnb vendt op og ned på den traditionelle tankegang i de respektive brancher. Per Mikael foreslår, at man går i tænkeboks, eventuelt med et glas vin, for at finde frem svaret på dette spørgsmål:

”Det helt store spring, hvor kommer det fra, hvem gør det, og hvordan kan jeg blive en del af det?"

"