Bæredygtighed har i en årrække stået højt på mode-, tekstil- og livsstilsbranchens agenda, og det har blandt andet medført, at forbrugerne bliver bombarderet med budskaber om bæredygtighed. Som du kan læse i denne artikel, stiller det store krav til branchens virksomheder, der ønsker at markedsføre deres bæredygtige tiltag, så forbrugerne ikke vildledes.
Men hvordan står det egentlig til med forbrugernes holdning til og viden om bæredygtighed? Den slags kræver data og indsigt i forbrugernes tankegang, og for at blive klogere på emnet, bad DM&T i december kommunikationsbureauet Step om at foretage en spørgeundersøgelse for at belyse de danske forbrugeres holdning til bæredygtighed og tøj. CSR- og bæredygtighedschef Marie Busck er glad for analysen, som giver et godt overblik over forbrugernes holdninger, viden og handlinger.
”Vi står midt i en vigtig transformation af branchen, som skal arbejde mere bæredygtigt og ansvarligt. Hvis vi for alvor skal have succes med den transformation, skal vi have forbrugerne med på rejsen. Det kræver til gengæld, at vi som branche møder dem i øjenhøjde og forstår dem og deres holdninger til bæredygtighed. Med denne undersøgelse står vi langt bedre rustet til det,” siger hun.
Marie Busck understreger, at undersøgelsen er foretaget i et repræsentativt udsnit af befolkningen, og at der kan være store forskelle mellem de holdninger, der kommer til udtryk i undersøgelsen, og holdningerne i det enkelte brands målgruppe. Derfor opfordrer hun også branchens virksomheder til aktivt at holde sig ajour med deres egen målgruppes holdninger og spørgsmål.
DM&T lancerer senere på året en rapport baseret på undersøgelsen, hvor du kan dykke dybere ned i forbrugernes forhold til bæredygtighed og tøj. Rapporten bliver tilgængelig for DM&T’s medlemmer på dmogt.dk.
Der er masser af interessante pointer i undersøgelsen. Step har opdelt besvarelserne i de generelle og i en primær målgruppe, som i undersøgelsen har svaret, at de interesserer sig for tøj og mode i en højere grad end gennemsnittet, og derfor har vi fremhævet, hvordan denne målgruppe adskiller sig fra den samlede gruppe. Samtidig har Step sammenholdt denne undersøgelse med de fire bæredygtighedssegmenter, de har udarbejdet på baggrund af tidligere undersøgelser. Du kan se de fire segmenter herunder, men i denne artikel går vi ikke dybere ned i dem. Det bliver der rig lejlighed til, når den endelige rapport ligger færdig.