Menu

Sælg dit produkt igen. Og igen. Og igen.

At kunne sælge sit produkt flere gange lyder som en god forretningsmodel, men der er visse udfordringer. Indtil videre ser Markberg dog et kæmpe potentiale i deres nye satsning med ”pre-loved” produkter.

Hos Markberg kan du nu også købe din nye yndlingstaske som "pre-loved". Virksomheden håber, at det med tiden kan udgøre en større del af omsætningen
Hos Markberg kan du nu også købe din nye yndlingstaske som "pre-loved". Virksomheden håber, at det med tiden kan udgøre en større del af omsætningen

16. december 2022

Gensalgsmarkedet har på verdensplan aldrig været større.

Om du kalder det genbrug, secondhand, vintage eller som Markberg ”pre-loved”, så er det for alvor noget, kunderne har fået øjnene op for de senere år.

Meget af salget tilfalder stadig platforme, der har dedikeret sig til dette. Det gør de i mange tilfælde rigtig godt, men hvis man som brand kan se, at ens produkter bliver solgt på disse platforme til fornuftige priser, giver det så ikke mening at forsøge selv at stå for det salg i stedet?

Jo, mener Mette Astrup, der er ejer og creative director hos Markberg, der laver tasker og andre accessoires. Men faktisk er det ikke det økonomiske aspekt, der har drevet Markberg ind på markedet.

- Vi har valgt at kaste os ud i det, fordi vi altid har haft et stort fokus på bæredygtige initiativer i alle afskygninger. Indtil nu har mange af vores initiativer dog været ”tilbage i værdikæden”, hvor dette er mere fremadrettet mod at blive det, vi gerne vil være; et cirkulært brand. Eller så tæt på det, som vi kan komme. Jeg kan da godt afsløre, at det ikke giver noget på bundlinjen. I hvert fald ikke endnu, siger hun til DM&T.

Er du blevet træt af dit Markberg-produkt, kan du sende det retur til Markberg, der om nødvendigt shiner det op, inden det sættes til salg som "pre-loved". Til gengæld får du en voucher på 30 procent af det, du selv betalte.
Er du blevet træt af dit Markberg-produkt, kan du sende det retur til Markberg, der om nødvendigt shiner det op, inden det sættes til salg som "pre-loved". Til gengæld får du en voucher på 30 procent af det, du selv betalte.

Markedet er der, kunderne er der. Så kommer der flere brands til?

Hos DM&T er Miljø- & Bæredygtighedschef Jette Lindgaard overbevist om, at flere brands kommer til at gå samme vej som Markberg, men hun nævner én specifik hurdle, der kan være en ”showstopper”.

 - I øjeblikket er der ikke så mange, der selv går ind på gensalgsmarkedet, men det kommer lige så stille. Den store hurdle er selvfølgelig håndteringen af produkterne, for det er manuelle processer, som er ressourcetunge. Kan man som brand løse det, så er det en fantastisk forretningsmodel og samtidig helt i tråd med EU’s tekstilstrategi, som netop går på, at det allerbedste er at kunne sælge et produkt i sin eksisterende form igen og igen, siger hun.

Netop håndteringen af det er da også det sværeste, medgiver Mette Astrup.

- Tasker kan desværre ikke bare komme i vaskemaskinen, griner hun.

- Vi skal være sikre på, at kontrollen af varen er 100 procent i orden, inden vi kan sætte en vare til salg som ”pre-loved”. Især eftersom vi giver den samme reklamationsret på et ”pre-loved” produkt, som vi gør på et helt nyt produkt. Derfor går vi alle produkterne grundigt igennem og reparerer og skifter ud der, hvor det er nødvendigt, inden vi tager billeder af den eksakte vare, som så kommer til salg.

De første varer i Markbergs nye satsning kom til for seks uger siden, og selv om brandet havde dyppet tæerne i vandet for at vurdere interessen fra kunderne, så kom det alligevel bag på Mette Astrup, at efterspørgslen var så høj, som det viste sig at være tilfældet.

- Vi kunne jo ikke lancere konceptet uden varer på hylderne, så vi måtte ud at prikke medarbejderne på skulderen og høre, om de ikke havde noget, vi kunne få lov at få retur og sætte til salg som ”pre-loved”-varer.

- Det resulterede i 48 items på shoppen til at starte med, hvoraf de 35 procent var solgt efter tre dage, siger Mette Astrup, der sammen med kolleger havde gjort sit forarbejde.

Markberg havde nemlig både researchet på, hvordan efterspørgslen var på deres varer på andre handelsplatforme og samtidig spurgt sine 46.000 følgere på Instagram, om ”pre-loved” Markberg-produkter var noget for dem.

Det var det.

- 80 procent af dem, der svarede på vores lille ”undersøgelse”, var interesseret i at købe et af vores produkter som ”pre-loved”. Deres største forbehold var at handle steder, hvor de var bange for at blive snydt, og den bekymring eliminerer vi, hvor de handler direkte med os. Her faciliterer vi det og giver dermed en tryghed til kunden. Salget af vores produkter foregår jo allerede, og det marked vil vi gerne være en del af, siger hun og fortsætter:

- I fremtiden håber jeg, at vi kan leve af at sælge egne produkter flere gange fremfor kun at producere nye varer. Jeg er helt med på, at det nok hverken er i morgen, om et år eller om fem år, for den sags skyld, men det er den vej, udviklingen går, og det vil vi gerne bidrage til.

Ifølge Jette Lindgaard giver det rigtig god mening, og hun glæder sig samtidig over udviklingen.

- For ganske få år siden troede brands jo, at det ødelagde deres forretning, og at de ikke kunne sælge nye produkter, hvis de også solgte second hand, men det er jo slet ikke tilfældet. Kan du sælge dit produkt flere gange, så har du potentielt en rigtig god forretningsmodel, men det forudsætter selvfølgelig også, at du laver et godt produkt med en fornuftig holdbarhed, siger hun.

God timing

Markbergs ”pre-loved”-koncept har ligget og rumsteret i brandets pipeline længe, men det skulle vise sig at passe ret godt ind i tidsånden og den generelle økonomiske situation, da de valgte at lancere det.

- Der er ingen tvivl om, at det også hjælper et nyt koncept på vej, at folk passer godt på pengene i øjeblikket. Måske synes de, en helt ny taske er for dyr, mens en ”pre-loved” taske er et overkommeligt alternativ, siger Mette Astrup.

Tallene taler i hvert fald sit eget sprog.

Som tidligere nævnt gik det stærkt med at sælge de første produkter, men når man som Markberg også tilbyder fri fragt og retur på sine produkter, så kunne man måske frygte, at alt det hårde arbejde ville blive ædt op af netop fragt og returrater, fordi kunderne ikke var tilfredse.

Det er ikke tilfældet.

- Vi har jo valgt at tage ens ansvar for vores produkter – underordnet om de er købt helt nye eller ”pre-loved”. Det er et pilotprojekt, men vi kan se, det virker. Vores konverteringsrate ligger på over syv procent, og returraten er på under to. Folk pakker ikke varen ud og tænker, at det er for slidt, så det løber absolut rundt indtil nu, siger Mette Astrup.

Samtidig giver det at kunne sælge egne styles som second hand også lidt andre muligheder for kunderne.

- En pink taske er måske ikke den mest alsidige, men en kunde kan jo godt have lyst til at prøve den i et par måneder. Når kunden ved, at man kan sende den tilbage og få en voucher til sit næste Markberg-køb, så tør man måske også prøve noget nyt. Så kan man altid skifte til en mere neutral senere, og på den måde bliver det mere cirkulært.  

Den største udfordring

Udover de mere interne processer med at kvalitetssikre ”pre-loved”-produkter, så ligger den største udfordring for Markberg et helt andet sted.

- Vi mangler varer. Folk er begyndt at skrive og efterspørge forskellige styles, og vi er sågar begyndt at oprette ventelister, så vi kan kontakte folk, når vi får den taske ind, de drømmer om. Så det er selvfølgelig positivt, at efterspørgslen er der, men vi skal lige have udbuddet med op, siger Mette Astrup.

I den udfordringer ligger der selvfølgelig også en kommunikations- og markedsføringsopgave, for hvis kunderne tror, det er ligesom at skulle sælge noget på en neutral handelsplatform, så er det ikke så underligt, at kunderne lige skal vænne sig til Markbergs løsning.

- Hos os går du ind på vores hjemmeside, hvor du får en label, så du kan sende dit produkt til os, og så går det ellers derfra. Der er ikke noget med folk, der kommer med spørgsmål eller gerne vil handle om prisen, og det er nok af og til det, der afskrækker folk fra at skulle handle second hand.

- Vi lægger flyers i de produkter, vi sender ud, så folk bliver opmærksomme på ”pre-loved”, og reklamerer selvfølgelig også med det på hjemmeside og sociale medier. Vi vil selvfølgelig gerne have flere varer ind, der kan komme ud til nye kunder, som også bliver glade for dem.  

"