Menu

Slut med ejerledet Saks Potts: Efter to år fandt de CEO'en, der skal bygge Saks Potts 2.0

Fremover er det hverken Cathrine Saks eller Barbara Potts, der er CEO i modebrandet opkaldt efter dem. Josefine Laigaard er ny i front, men hvordan er det at overtage tøjlerne for et brand, der bærer stifternes navn – og hvordan er det som stifter at træde et skridt tilbage, når brandet stadig er dit hjertebarn?

De to stiftere, Barbara Potts (tv) og Cathrine Saks (th) var aldrig i tvivl, da Josefine Laigaard (mf) kom ind i billedet som potentiel CEO. Hun får nu dirigentstokken og bliver samtidig medejer af Saks Potts. Foto: Frederik Kastrupsen
De to stiftere, Barbara Potts (tv) og Cathrine Saks (th) var aldrig i tvivl, da Josefine Laigaard (mf) kom ind i billedet som potentiel CEO. Hun får nu dirigentstokken og bliver samtidig medejer af Saks Potts. Foto: Frederik Kastrupsen

06. maj 2022 Af Anders Skou Kristiansen , ask@dmogt.dk

Spørgsmål: Hvornår trækker man sig som ejerleder en smule tilbage og lader en ”udefra” overtage CEO-posten?

Svar: Når firmaets to grundlæggere har figureret på Berlingskes ”Talent 100”-liste.

Nuvel, majoriteten af verdens virksomheder vil aldrig få skiftet ud på direktørposten i så fald. Men det gør de hos Saks Potts.

For selv om de anerkender, at det kan virke paradoksalt at gå i rette med klicheen ”never change a winning team”, så giver det mening for dem.

For til svaret ovenfor kan sætningen ”samt når den nye CEO også har figureret på Berlingskes ”Talent 100”-liste. 

At ændre et vinderhold til det bedre

- Vi lagde ud som henholdsvis 19- og 20-årige og kunne og ville bare drive virksomheden selv, lægger Cathrine Saks, der sammen med veninden Barbara Potts i 2014 grundlagde Saks Potts, ud.

- Væksten er hele tiden gået opad, ikke i bølger op og ned, men stabilt op år for år. Som vi blev ældre og klogere, så kunne vi dog godt se, at der var kompetencer, vi godt kunne have brug for, som vi ikke besad, og eftersom vi stadig har store ambitioner for Saks Potts, så måtte vi jo finde en, der kan hjælpe os med at indfri disse.

Derfor gik Cathrine Saks og Barbara Potts relativt tidligt i coronaforåret 2020 i gang med at sondere terrænet for at finde en kommende CEO, der flugtede med brandets værdier, æstetik og selvopfattelse.

En langt fra nem opgave, for ”så mange er der heller ikke af dem i Danmark”, som Cathrine Saks selv formulerer det.

Men der var én, som virkede helt rigtig allerede fra første møde.

Den nye CEO, og hende, der også selv har figureret på Berlingskes liste, er Josefine Laigaard, som er hentet ind fra en stilling som Head of Business Development hos Ganni.

Når Cathrine Saks taler om hende, lyder hun næsten nyforelsket.

- Hvert møde mellem Josefine, Barbara og jeg bragte bare gode snakke og store smil på læben. For os var der ingen tvivl om, at det skulle være hende. Der var rigtig mange, der kunne stå inde for hende, når vi forhørte os i branchen – faktisk var der ingen, der ikke kunne stå inde for hende. Det er sjældent, man oplever det. For os er det vigtigt, at nye medarbejdere er vellidte i branchen, så der var ingen tvivl om, at det var hende, det skulle være, siger hun.

Tilsidesætter man den personlige kemi, så er der heller ingen tvivl om, at Saks Potts står stærkere rent fagligt og kommercielt, mener Cathrine Saks, der også har store forventninger til sin nye CEO.

- Vi skal bygge Saks Potts 2.0. Vores mindset har altid været globalt funderet, så for os var det vigtigt at finde en, der har samme tilgang til markedet, og det har Josefine. Udover det har hun, hvis man koger det ind, en stor kommerciel forståelse for især wholesale og direct to consumer, som ikke er der, hvor Barbara og jeg er stærkest. Næste mål er nu at lave en tre-års-plan, hvor vi kigger meget på, hvordan vi vækster.

Josefine Laigaard overtager. Uden at bryde ind.

- På trends, branding og design synes jeg, Saks Potts allerede er virkelig stærkt og rummer et stort internationalt potentiale. Det kræver noget at overbevise verden om, at man skal gå i grønne shimmerbukser, griner hun.    

- I sidste ende handler det om, at vi sammen skal få alt til at gå op i en højere enhed. Vi kommer alle tre med hvert vores sæt kompetencer, som supplerer hinanden enormt godt, men der er også respekt for folks respektive individuelle kompetencer, siger Cathrine Saks.

En drøm at slippe tøjlerne lidt – og en drøm at få dem

Saks Potts er formet af de to kvinder, hvis efternavne også er synonyme med firmaet.

Alligevel glæder Cathrine Saks og Barbara Potts sig over, at det nu er Josefine Laigaard, der har titlen som CEO.

- For mange selvstændige er det nok lidt en drøm at nå til punktet, hvor man kan overdrage ansvaret for ting, man ikke er god til eller elsker, til en, der faktisk er god til det. Det har det også været for os, og det føles rigtig godt at gøre det, fordi vi har fundet den rigtige til jobbet.

- I starten af Saks Potts’ levetid var vi meget unge, og der tror man, at man er verdensmestre i det hele. Vi var både gode til PR, branding, salg, produktion og meget mere – og selvfølgelig var vi jo ikke det. Man lærer med tiden, men vi glæder os også til at få frigivet tid, vi så kan fokusere på de områder, vi hver især er dygtige til og brænder for, siger Cathrine Saks og fortsætter:

- Det føles godt at overlade ansvaret, fordi det er til Josefine, fordi hun forstår vores planer og brandet. Og så har vi selvfølgelig forberedt os på det, så Josefine også kan komme ind og tage beslutninger på egen hånd, uden at vi stiller os på tværs som stiftere.

Mens Cathrine Saks og Barbara Potts har drømt om at slippe tøjlerne lidt, så har Josefine Laigaard det helt omvendt.

- Jeg har altid drømt om en rolle som denne, men jeg havde ikke regnet med, at jeg skulle det nu. Det var ikke bare noget, der lige skete, og jeg var også et rigtigt godt sted i min tidligere rolle, men med et stærkt brand, stærke produkter og et stærkt team og firma, som skal skaleres… jeg kunne bare ikke sige nej til det, fortæller hun.

Samtidig er det selvfølgelig også forbundet med en stor portion respekt, at hun nu sætter sig ”for bordenden”.

- Det føles vildt at tage over for de to, der har drevet Saks Potts til det, det er i dag, for jeg har så stor respekt for alt det, de har opbygget. Vi er dog alle så afklarede med, hvem der står for hvad, og det føles som en vigtig opgave, som vi bare skal lykkes med. Men selvfølgelig er det også nervepirrende, for jeg vil jo for alt i verden gerne leve op til vores fælles ambitioner, siger Josefine Laigaard.

Alderspræsident og medejer

Med udnævnelsen til CEO købte Josefine Laigaard sig også ind i virksomheden, hun leder, og ejer nu 10 procent af Saks Potts.

- For os var det et ønske, at en ny CEO skulle eje en del af Saks Potts, så vedkommende føler sig som en lige så stor del af Saks Potts, som vi gør, siger Cathrine Saks.

Selvom den nye CEO’s navn ikke indgår i brandnavnet, så giver det ambitionerne en ekstra dimension.

- Dem, der kender mig, vil sikkert sige, at jeg ikke kunne blive mere passioneret og dedikeret omkring mit arbejde, end jeg i forvejen var, men nu vil jeg jo blot dette endnu mere. Det skal virkelig bare lykkes at gøre Saks Potts endnu større, og mit medejerskab viser jo, at jeg for alvor tror på casen. Jeg havde ikke forventet eller regnet med også at blive medejer, men det motiverer mig kun yderligere, at det er tilfældet, siger Josefine Laigaard.

Netop aspektet med at føle ejerskab er også noget, den 33-årige CEO værdsætter ved sit nye job.

- Ganni var også på en vild vækstrejse, men det tiltalte mig, at jeg her blev mere ”hands on”, hvor jeg virkelig føler, at jeg gør en forskel. Her føler jeg, at vi virkelig er på en mission sammen, og hvor jeg før var meget involveret i at udtænke planer og strategier, så kommer jeg her også til at eksekvere dem i højere grad. Der er kort fra tanke til handling, og det kan jeg vildt godt lide.

Over den kommende tid går de tre ejere i gang med at lave businessplanen for ”Saks Potts 2.0”, hvor fokus især bliver på markederne UK, USA og Asien, hvilket Josefine Laigaard allerede har erfaring med fra tidligere.

Derfor er der da heller ikke nogen slinger i valsen, da snakken falder på alder.

- I andre brancher ville man måske sætte spørgsmålstegn ved, om en 33-årig CEO er det rigtige. Var det noget, I tænkte over?

- Overhovedet ikke. Mavefornemmelsen var bare rigtig, og vi kunne mærke, at det var den helt rigtige kandidat. Og så er Josefine faktisk alderspræsident i firmaet, slutter Cathrine Saks, der, mens denne artikel blev til, ramte endnu en liste med sin, på det tidspunkt, eneste, forretningspartner Barbara Potts:

Den prestigefulde ”Forbes 30 under 30”.

"