Lederskab med inspiration fra golf
Han forklarer, at transformationen gik forbavsende let. Medarbejderne var klar til de forandringer, der kom, og efter seks måneder kunne Georg Jensen Damask se, at den strategiske satsning var rigtig. Nu, næsten tre år senere, giver satsningen konkurrencefordele i delvist nedlukket verden. Ikke dermed sagt, at coronakrisen ikke har medført udfordringer for Georg Jensen Damask.
For digitalisering alene kunne dog ikke forberede Georg Jensen Damask på de konsekvenser, der fulgte i kølvandet på den globale pandemi. Virksomheden var ellers klar til at aflevere det næstbedste regnskab nogensinde, men skåltaler og strategien med fokus på virksomhedens unikke arv blev sat på pause: Der var behov for andre fortællinger, og derfor lancerede man hurtigt en fortolket kommunikationsstrategi, som dækkede de interne og eksterne behov. Særligt internt har Peter Hulweg Christiansen oplevet, at der er behov for mere kommunikation fra hans side. Derfor har ledelsen hver uge udarbejdet en plan, kommunikeret den i organisationen og ikke fraveget den. En sådan kontinuitet giver arbejdsro:
”Når der kommer et skriv fra mig, ved medarbejderne lige præcis, hvad vi gør, og så er der ro på båden. Medarbejderne er forandringsparate, og selvom vi har måttet sige farvel til nogle og andre er blevet sendt hjem, ved de, at vi nok skal komme ud på den anden side. Det giver tryghed,” siger Peter Hulweg Christiansen.
43 medarbejdere var på daværende tidspunkt sendt hjem med lønkompensation, men de kom tilbage på arbejde allerede ugen efter.
Selvom Peter Hulweg Christiansen har været nødt til at prioritere anderledes i hverdagen, har coronakrisen ikke haft indflydelse på hans ledelsesstil. Allerede før covid-19 ændrede hverdagen, var Peter Hulweg Christiansen meget kommunikerende internt i organisation. Han prioriterer en åben og flad organisation, og leder på en måde der i høj grad sætter den enkelte medarbejders potentiale fri. Peter Hulweg Christiansen tyer selv til golfens verden for at finde et billede på sin ledelsesstil.
”Jeg ser mig selv som en form for caddy, der går rundt med bag’en på ryggen. Så har jeg nogle utroligt dygtige spillere, som jeg går bag. Når de så skal slå, fortæller jeg, at vinden kommer let fra vest, der er 200 meter til hullet og hvilken kølle, jeg tænker, de skal bruge. ’Hvad tænker du?’ Og så lader jeg dem slå til bolden og få den i hul,” siger Peter Hulweg Christiansen.
Den måde at lede på har også fungeret, selvom en global pandemi vendte op og ned verdensordenen, og Peter Hulweg Christiansen er meget bevidst om, at det er organisationen, der har skabt den platform, der gør at Georg Jensen Damask ikke har haft behov for at gå til banken siden 2006. For det er menneskerne, der frembringer succesen:
”Jeg er kapitalist-humanist. Jeg er sindssygt resultatorienteret og en ekstremt dårlig taber. Men samtidig ved jeg jo også godt, at jeg er afhængig af menneskerne omkring mig, for det er jo dem, der hver dag skal ud og praktisere alle mine tossede påfund. Det ved jeg udmærket godt,” siger han selv. (Artiklen fortsætter under billedet)