Menu

Tif Tiffy vinder frem med hastige skridt i Schweiz

Knap et år er gået, siden Tif Tiffy efter nøje overvejelser startede endnu et eksportmarked op. Med en ny marketing manager ved roret valgte det jyske modebrand at indtage det schweiziske marked, hvilket skulle vise sig at være et klogt træk. De oplever nemlig vækst i sådan et omfang, at de forudser Schweiz som et kommende nøglemarked.

Fra Tif Tiffys AW18-kollektion, der kommer ud i butikkerne i august.
Fra Tif Tiffys AW18-kollektion, der kommer ud i butikkerne i august.

12. juni 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

I august sidste år rejste Tif Tiffys marketing manager, Simon Frandsen, til Schweiz for at undersøge brandets muligheder for at gøre deres indtog på det Schweiziske marked. Det skulle hurtigt vise sig at være en klog beslutning, for allerede efter en kort testperiode på kun fire måneder kunne herningensiske Tif Tiffy vurdere, at der var noget at komme efter.

De valgte derfor at åbne op for det nye marked – en beslutning, som virksomheden i dag er godt tilfredse med. Ifølge Simon Frandsen, der er ansvarlig for det Schweiziske marked, mærker Tif Tiffy nemlig en markant og ikke mindst hurtig vækst:

”I Schweiz er vi gået fra sidste år at lave en sekscifrede omsætning til i år at lande på et syvcifret beløb. Det har været overvældende så hurtigt, det er gået,” siger han og fortsætter:

”Sammenligner vi med nogle af vores andre eksportmarkeder som Holland og Tyskland har det været en længere proces for vores virksomhed at få opbygget et fundament og et solidt salg, men i Schweiz har det været mere ekstremt fra starten af,” siger han.

Simon er søn af grundlæggerne bag brandet, Kirsten Frandsen og Ole Kousgaard, og har gennem sin uddannelse og tidligere arbejdserfaring fået kendskab til Schweiz i en forretningsmæssig kontekst.

Store planer for det Schweiziske marked
Gennem de senere år har Tif Tiffy haft schweiziske kunder, der er blevet ved med at komme igen, selvom de på daværende tidspunkt ikke havde agenter tilknyttet landet. På den måde fik den jyske virksomhed nys om et potentielt salgspotentiale i Schweiz. Problemet var bare, at de ikke vidste, hvordan de skulle gribe situationen an. Det var først, da Simon Frandsen for halvandet år siden blev en del af virksomheden, at Tif Tiffy turde rykke på det.

Da han kom ind i virksomheden begyndte han at undersøge, hvilke eksportmarkeder Tif Tiffy var på, og hvor de bedst kunne mærke en gunstig, økonomisk udvikling. Her fandt han ud af, at Norge lå - og stadig ligger - i spidsen, og det skubbede automatisk hans tanker hen imod Schweiz:

”Naturligvis kan man ikke sammenligne på alle parametre, men begge lande har gode og stabile økonomier og besidder en rigtig høj købekraft. Jeg begyndte derfor at sammenligne tal og markedsstrukturer for at vurdere Tif Tiffys muligheder i Schweiz,” siger Simon Frandsen. 

Ud fra hans forarbejde tog Tif Tiffy beslutningen om at træde ind på det schweiziske marked og kunne hurtigt spore fremgangen. Nu har Tif Tiffy en intention om at udvide kundekartoteket yderligere og har derfor besluttet sig for at udstille på den schweiziske modemesse Ornaris i Bern til sommer.

”Efterspørgslen er der. Derfor bliver vi også nødt til at investere i de her messer og være mere til stede på markedet. Det er en længere proces at opbygge en kundeportefølje, og ved at deltage i Ornaris kommer vi tættere på butikkerne i Schweiz. Det, tror jeg, er vigtigt,” siger Simon Frandsen.  

Ifølge ham er det Tif Tiffys måde at styrke deres position i Schweiz ud fra det budget, de har. De vil derfor fokusere på messerne og har også sat sig for at deltage i Ornaris igen til januar.

”Planen er at udvide, og vi tror på, at det schweiziske marked kan blive et af vores største markeder. Det er det, vi sigter efter,” siger Simon Frandsen.

Stigende efterspørgsel på skandinavisk design
Hvad er det så, der driver interessen og succesen i Schweiz, kan man måske tænke ved sig selv. Og her leder svaret især tilbage til en stigende efterspørgsel efter skandinavisk indspark både inden for tekstil- og møbelindustrien, hvis man spørger Simon Frandsen. Ifølge ham er det en fordel i sig selv at være et dansk brand:

”Det virker, som om at vores design har en positiv effekt på dem. Jeg tror, det er, fordi vi er mere innovative i vores kvaliteter og måske også lidt bedre til at tænke ud af boksen, når det kommer til design. Vi tilbyder noget anderledes til det schweiziske marked, hvor det hele er meget klassisk,” siger han.

Ja, det lyder måske basalt, men ud fra Simon Frandsens erfaring er der lige nu en eksisterende hype omkring skandinavisk design, og især dansk design, som er altafgørende. Når det er sagt, spiller kvaliteten bestemt også en afgørende rolle.

”Det schweiziske marked er lidt skrøbeligt. De er meget selektive i det, de efterspørger. Du kan starte op dernede og levere noget, og hvis du så ikke lever op til de kvalitetsmæssige krav, de stiller, så er de gode til at sige ’så køber vi det ikke igen’. Det er hårde odds, og man har kun én chance,” siger Simon og understreger, at Tif Tiffys succes også skyldes den agent, de har i Schweiz:

”Hun har bestemt haft en stor indflydelse på vores resultater. Hun har været i branchen i mange år og kender derfor markedet og har det helt rigtige netværk.”

Familiære værdier betyder noget
Ifølge Simon Frandsen er der også en anden omstændighed, der driver medvinden i Schweiz. Tif Tiffy har nemlig erfaret, at historien bag brandet, og det faktum, at virksomheden er familiejet, har betydning for de schweiziske kunder, hvilket ellers ikke er noget, de promoverer sig på i Danmark:

”Det har en helt anden status i lande som Tyskland, Østrig og Schweiz, at det er et ægtepar, der har startet brandet, og at sønnen nu også er trådt ind i virksomheden. Det er mit indtryk, at de familiære værdier betyder noget, når vi holder møder med potentielle kunder. Jeg tror, det skaber en form for nærvær og tryghed, som de godt kan lide,” siger Simon Frandsen.

Derudover er det en klar fordel, at man behersker sproget tysk, når man laver forretninger i Schweiz. Det gør Simon Frandsen, der har taget hele sin uddannelse på tysk, og det har været helt essentielt for agentkontakten.

”Det er jo en kæmpe omkostning for en lille virksomhed som os, hvis det ikke lykkedes, når vi træder ind på et nyt marked. Så mit kendskab til sproget og kulturen, har klart været med til at skubbe gang i processen i Schweiz.”
"