Menu

"TikTok er der, du som brand vil være om fem år – ikke på Instagram og Facebook"

Instagram er outdated. Facebook er et decideret lukket kapitel. Det sociale medie til fremtiden er TikTok, men hvordan får du succes med mediet? Vi spurgte en, der gik fra 136 følgere til 1,3 mio. på ét år.

Caroline Hannibal Strandgaard er gået fra 136 følgere på TikTok til en følgerskare på 1,3 millioner. Hun undrer sig over, at så få danske virksomheder arbejder med mediet og vil gerne hjælpe flere i gang. Foto: Caroline Hannibal Strandgaard
Caroline Hannibal Strandgaard er gået fra 136 følgere på TikTok til en følgerskare på 1,3 millioner. Hun undrer sig over, at så få danske virksomheder arbejder med mediet og vil gerne hjælpe flere i gang. Foto: Caroline Hannibal Strandgaard

04. juli 2022 Af Anders Skou Kristiansen , ask@dmogt.dk

Caroline Hannibal Strandgaard kender modebranchen fra sit tidligere job som CMO hos Basic Apparel. Og hun kender TikTok fra sit nuværende job som TikTok’er og senest også indehaver af konsulentfirmaet C.H. Konsult, hvor hun hjælper brands i gang med – rigtigt gættet – TikTok.

Hun mener, at der er masser danske brands, der kan få succes på det kinesiske sociale medie, men hun undres samtidig over, hvorfor der er så få brands på mediet, der så dagens lys for to år siden.

- Jeg forstår ikke, at der er så få danske brands på TikTok. Som brand ville jeg klart gribe den mulighed, der er her, men det er der ikke ret mange, der gør, siger hun.

Giver det mening for alle at være på TikTok?

- Ja, det gør det. Det handler alt sammen om, hvordan du bruger mediet og vinkler og drejer tingene. Det kan rigtig meget forskelligt.

Udover sit virke som TikTok'er er Caroline Hannibal Strandgaard også selvstændig konsulent, hvor hun hjælper virksomheder i gang med det kinesiske medie. Fotos: Caroline Hannibal Strandgaard
Udover sit virke som TikTok'er er Caroline Hannibal Strandgaard også selvstændig konsulent, hvor hun hjælper virksomheder i gang med det kinesiske medie. Fotos: Caroline Hannibal Strandgaard

Fremtidens medie til fremtidens kunder?

TikTok har mere end én milliard aktive månedlige brugere på verdensplan. I Danmark har de 1,1 millioner aktive brugere, som i gennemsnit bruger hver især 90 minutter om dagen på mediet.

Det lyder af meget, og derfor kan det da også undre, at det ikke lader til at være et marked, den danske modebranche for alvor har kastet sig over. Måske skyldes det, at de tænker, at deres kunder, eller potentielle kunder, ikke er på TikTok, og det kan der da også være noget om, da majoriteten af TikToks brugere i 2020 var mellem 15 og 24 år ifølge en analyse fra Kantar Social Media Life.

På et tidspunkt bliver de dog også voksne og færdiguddannede, og det bør man som virksomhed huske, så man ikke lægger alle sine æg i Meta-kurven og dermed Instagram og Facebook, mener Caroline Hannibal Strandgaard, der selv har gjort TikTok til en levevej.

- Det er forkert at fokusere 100 procent på de to medier. Det er ikke dér, vi er længere, og de unge er den nye købekraft, hvorfor det er på TikTok, du vil være som virksomhed om fem år. Instagram er outdated, og det viser de jo selv – de kopierer stort set alt, TikTok gør. Facebook har det hårdt med blandt andet lovgivning, der begrænser dem, og jeg ville personligt ikke sætte alle mine penge på de to platforme, lyder det fra hende.

Ifølge hende er TikTok kommet langt med deres markant mindre polerede æstetik, som især Instagram er tilhængere af, og det burde også tiltale danske virksomheder, fordi det i så fald er nemmere at komme i gang.

- Det er det hurtigst voksende medie i ti år, og gør du dig umage med TikTok, så kan du vækste rigtig hurtigt. Instagram har haft fokus på at vise det perfekte univers, hvor TikTok er mere autentisk, men du skal selvfølgelig stadig vide, hvordan du begår dig på platformen. For mange virksomheder kan det måske virke uoverkommeligt at starte med et nyt socialt medie, men for mig er det en gåde, at der ikke er flere, der griber den. Selvfølgelig er det individuelt, hvad der fungerer fra brand til brand, men det vigtigste er faktisk at bruge tid på det, sætte dig ind i funktionerne og bare lære det at kende som platform. Jo bedre du kender det, jo bedre kan du bruge det.

Men kan alle brands få en god og sund forretning ud af TikTok?

- Hvis du laver inspirerende og engagerende content, så har du gode odds for at gøre det godt på TikTok. Så længe du ikke tror, at du blot skal lave det samme, som du laver på Instagram, for det fungerer ikke. Har du et fedt brand, kan lave relaterbar og inspirerende content, så kommer salget helt af sig selv, siger Caroline Hannibal Strandgaard.

Hvornår har du sidst opnået 30 mio. views på en video?

Caroline Hannibal sagde sit job op og har allerede i maj måned haft en omsætning, der svarer til hendes tidligere årsløn. Hun tæller sine hudplejevideoers views i millioner og har sågar ramt 30 millioner visninger på én video.

Det har krævet hårdt arbejde og en stejl læringskurve, men hun mener selv, det betaler sig.

- Jeg tror på, at TikTok er fremtidens sociale medie, og det er der, man som brand vil være. Der er ingen, der er interesseret i en lang forklaring af din mission og vision for dit brand, de vil hellere se det formidlet i korte videoer. Lær platformen at kende, inspirer og motiver folk, og så finder du hurtigt ud af, hvad folk gerne vil have mere af, siger hun.

En del afskrev nok også Instagram, Facebook og andre sociale medier i deres spæde start, men alligevel er de fleste kommet med på bølgen og drager i dag nytte af det. Det er Caroline Hannibal Strandgaard overbevist om, at mange også kan gøre med TikTok.

- I USA begyndte mange brands at komme på TikTok i 2019, og flere af dem er kæmpestore i dag. Huda Beauty, der er et makeup-brand, har otte millioner følgere på TikTok, og rigtig meget af deres content er almindelige mennesker, der anmelder brandets produkter, og det vil folk gerne se.

- For mig er det en gåde, at så mange tøver med TikTok, for det er bare at springe ud i det og bruge tid på det. Lad være at overtænke og analysere, prøv det i stedet. Jeg kan sagtens hjælpe et brand videre, men at lære alt det teoretiske er ingen garanti for, at du bliver god til det. Dediker tid til TikTok, det er den eneste måde at lære det på, slutter hun.

"