Menu

To af Tysklands største stormagasinkæder vil fusionere

To af de største og mest kendte stormagasinkæder i Tyskland Karstadt og Galeria Kaufhof indgår aftale om fusion. Fusionen skal styrke deres position i konkurrencen med e-handelsgiganter som Amazon.

De tyske stormagasinkæder Karstadt og Galeria Kaufhof har netop annonceret, at de har indgået aftale om fusion.
De tyske stormagasinkæder Karstadt og Galeria Kaufhof har netop annonceret, at de har indgået aftale om fusion.

13. september 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

En af de største tyske stormagasinkæder i Tyskland Karstadt annoncerede i tirsdags, at de er klar til fusion med en anden kendt magasinkæde Galeria Kaufhof, der er ejet af detailhandleren Hudson Bay. Det skriver The Business of Fashion (BoF).

Overtagelsesaftalen er arrangeret af den østrigske ejedomsmilliardær Rene Benko, manden bag et af Østrigs største ejendomsfirmaer Signa Holding, der ejer Karstadt. 

Signa kommer til at eje 50,01 procent af det nye foretagende, som Karstadts adm. direktør vil lede, og Hudson’s Bay vil eje den resterende del.

Ifølge BoF vil hvert selskab investere 100 millioner euro i fusionen, som derudover også modtager 200 millioner euro fra salget af to bygninger.

Derudover vil Signas datterselskab, Signa Prime Selection AG, købe 50 procent af Hudson’s Bays europæiske ejendomsportefølje i en separat transaktion.

”To stærke virksomheder har fundet en løsning for succesfuldt at positionere sig på det stærkt konkurrenceprægede tysk og europæisk detailmarked. Det er en ny fase, hvor store operationelle udfordringer, hårdt arbejde og krævende markedsændringer venter forude. Sammen kan bedre udnytte digitaliseringens muligheder og styrke opretholdelsen af byernes retailmarkeder,” siger Stephan Fanderl i forbindelse med fusionen.

Et vendepunkt for Hudson’s Bay
De to aftaler er de senest i en række af konsolideringer fra europæiske detailhandlere, der slår pjalterne sammen for bedre at kunne konkurrere med Amazon og andre e-handelsleverandører.

Begge handelsaftaler er til dags dato de største træk, den nye CEO i Hudson’s Bay, Helena Foulkes, har stået bag, siden virksomheden for ikke mindre end tre år siden vovede sig ind på det europæiske marked. 

Europa-regionen har været et svagt punkt for den canadiske detailhandler, selvom deres europæiske operationer tegner for over en fjerdedel af deres samlede indtægter. Deres butikssalgs er faldet i syv ud af de sidste otte kvartaler, og Helene Foulkes har tilmed udtalt, at deres butikker i Holland ikke har levet op til forventningerne.

Tirsdagens annoncering er altså et vendepunkt for Hudson’s Bay, der i februar ellers afslog tilbuddet fra Signa, da de europæiske forretnings- og ejendomsaktiver var ”kritiske komponenter i deres langsigtede strategi.”

Men ved nærmere eftertanke vil fusionen hjælpe Hudson’s Bay med at imødekomme en vigtig efterspørgsel fra en af deres vigtigste investorer Jonathan Litt, der har klaget over, at virksomheden ikke har udnyttet deres virksomheders værdi bedst muligt.

Efterfølgende udtaler Helene Foulkes i et telefoninterview, at hun føler, at den hårdeste del af hendes indsats er forbi:

”Der er stor mulighed for at drive en bedre forretning i Nordamerika, og denne transaktion vil gøre det muligt for os at gå efter den mulighed,” siger hun. 
"