Menu

United Textile Group ser 3D-design som en potentiel corona-knuser

Coronakrisen har endevendt normalitetsbegrebet på mange af modebranchens arbejdspladser. Hos UTG har de i halvandet år arbejdet med 3D-design, som sparer dem for både tid og penge, mens det gør arbejdet igennem krisen markant lettere.

United Textile Group mener, at 3D-design kan hjælpe branchen i coronatiden. Trine Brodie har været i gang i halvandet år og er stor fortaler for digitalt design. Foto: UTG
United Textile Group mener, at 3D-design kan hjælpe branchen i coronatiden. Trine Brodie har været i gang i halvandet år og er stor fortaler for digitalt design. Foto: UTG

24. april 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

- 3D-design er fremtiden for branchen. Det gør alt nemmere, hurtigere og mere agilt. Det er bedre for miljøet, det er billigere og investeringen tjener sig selv ind.

Ordene kommer fra Trine Brodie, der er designer hos private label-producenten United Textile Group (UTG). De seneste år har hun for alvor fået 3D-design i modebranchen ind under huden. Eller rettere har hun fået designet væk fra huden og ind på computeren.

- Der er ingen tvivl om, at 3D-design i vores branche er kommet for at blive. Det gør vores arbejde meget nemmere og hurtigere, og vi kan hjælpe kunderne på nye og andre måder end tidligere. En af de største udfordringer, jeg ser ved 3D-design, er sådan set branchen selv. Man skal man være villig til at investere i det. Det kræver tid, uddannelse og en ændring af mindsettet hos både ledere, medarbejdere og kunder. Men det betaler sig, siger hun.

Skiftet til den digitale designproces

Vi spoler tiden lidt mere end halvandet år tilbage.

UTG havde endnu ikke kastet sig over 3D-design. De fungerede derfor, som majoriteten af branchens produktionsvirksomheder stadig fungerer.

- Vores workflow var præcis, som det er i stort set alle produktionsvirksomheder i branchen. Først lavede vi en tegning, lagde designet over, fik syet en prøve og derefter sendte vi den til kunden. Ofte skal der rettes noget til ved et design, og så starter man forfra igen med endnu en prøve, der skal produceres. Det kan sagtens tage en måned, når alt skal sys og sendes frem og tilbage over store afstande, siger Trine Brodie. 

Et typisk billede på designprocessen fra før, UTG overgik til 3D-design. Foto: UTG
Et typisk billede på designprocessen fra før, UTG overgik til 3D-design. Foto: UTG

Det var også elementer som disse, der fik UTG til at tænke, at der måtte være en anden retning, de kunne gå i. Selvfølgelig skulle pasformen stadig sidde i skabet, farven skulle være præcis og print placeret korrekt. Men hvad hvis de kunne opnå det samme resultat, uden at bruge så meget tid og penge på prøver, og forsendelse af dem frem og tilbage?

- Hurtigt kunne vi se, at vi kunne opretholde vores niveau, hvis ikke gøre det bedre, ved at benytte 3D-design. Processerne blev hurtigere, og de kunder, vi har langvarige samarbejder med, blev overbevist om, at vi ikke gik på kompromis med noget, bare fordi de fysiske prøver blev færre. Det tog tid at overbevise dem, men nu kan de kun se fordele ved metoden, lyder det.

Sådan var det dog ikke i starten.

- Kunderne var ikke ligefrem begejstrede i starten, griner Trine Brodie.

Det fik UTG dog lavet om på.

- Vi har kunder, der udelukkende sælger online, der krævede fysiske vareprøver for at tage en beslutning. Det virker jo helt bagvendt, at de ville have fysiske prøver for at mærke en kvalitet de kender, se og mærke printet på et stykke stof, når de beder kunderne købe uden at have samme mulighed. Efter lidt tid kunne de da også godt se fidusen i, at processen blev markant kortere, mens de kunne få varerne hurtigere. Når det så er sagt, så har vi stadig kunder, der insisterer på fysiske prøver, men vi prøver at overbevise dem om, at det digitale kan være mindst lige så godt.

Sådan kan UTGs designsproces se ud efter implementeringen af 3D-design. Dog kun hvis kunden ønsker det. Foto: UTG
Sådan kan UTGs designsproces se ud efter implementeringen af 3D-design. Dog kun hvis kunden ønsker det. Foto: UTG

Sådan fungerer det

- Nu bliver det en smule teknisk, erkender Trine Brodie. 

- 3D-design fungerer ved, at vi ”syr” en prøve op virtuelt ud fra kundens ønsker. Vi sætter for eksempel en kjole sammen digitalt, som den ville tage sig ud fysisk. Det kan fremvises på en virtuel model (avatar), hvorfor man også kan se draperinger, hvordan stoffet falder – alt det, man også kan se ved en fysisk prøve.

UTG kan både rette til og ændre på samtlige elementer digitalt, mens fx draperinger også er tydelige i 3D-designet. Foto: UTG
UTG kan både rette til og ændre på samtlige elementer digitalt, mens fx draperinger også er tydelige i 3D-designet. Foto: UTG

Det giver også UTG muligheden for at tage kunden med i designprocessen virtuelt. Det kan fjerne behovet for produktionen af endnu en proto-prøve.

- Man kan sagtens ændre i designet, når det er tegnet op virtuelt. Hvis fx en kjole er lidt for stram over brystet, så kan man tilføje et indsnit, så udtrykket bliver, som kunden ønsker. Er kjolen for lang, så kan vi forkorte den direkte i 3D. Derfor kan vi også tage højde for, at produktet sidder forskelligt på forskellige størrelser, hvilket vi hurtigt kan visualisere og forbedre det uden at skulle klippe og sy. 

UTG tilbyder også packshots på en såkaldt avatar. På denne måde kan UTGs kunder nemt fremvise produkterne på deres webshop uden nødvendigvis selv at have fotograferet dem. Foto: UTG
UTG tilbyder også packshots på en såkaldt avatar. På denne måde kan UTGs kunder nemt fremvise produkterne på deres webshop uden nødvendigvis selv at have fotograferet dem. Foto: UTG

Effektiviteten og akkuratessen er deraf steget betragteligt hos UTG, fortæller Trine Brodie.

- Noget andet, der er vigtigt i produktionen, er sizesets. Den samme kjole sidder ikke ens på en størrelse 36 og 46, og et print sidder måske ikke ens i forskellige størrelser, og derfor kan et sizeset være nyttigt. Det kan vi også gøre med 3D, hvor vi i stedet syr det virtuelt op, hvilket giver markant færre fejl i størrelserne. Jeg vil faktisk gå så langt som at sige, at vi har 99,5 procents nøjagtighed. Allerede der sparer vi en masse transport og tid, når der ikke skal sys prøver i forskellige størrelser.

Når du siger ”en masse tid”, hvor længe er det så helt konkret?

- Vores rekord er tre en halv time. Tre en halv time fra ide til at kunden sige ok til start af produktion, hvor alt er godkendt. Det tog ofte op mod en måned, når vi skulle producere prøver og sende dem frem og tilbage, men nu kan vi springe mange af de led over, siger Trine Brodie.   

Coronavirus kan blive det helt store gennembrud for 3D-design i branchen

Udfordringerne har stået i kø hos branchens virksomheder efter coronavirussets udbrud.

Først var store dele af produktionen i Asien lukket ned, men sidenhen er følgerne rykket frem på den danske del af spillepladen. Udfordringerne er stadig mange, og pludselig er det for nogen blevet et problem bare at få adgang til de varer, man faktisk allerede har bestilt – og måske også modtaget.

Mange virksomheder har sendt medarbejdere hjem med lønkompensation fra staten, og selv de medarbejdere, der stadig varetager deres job, gør det i mange tilfælde hjemmefra.

- Krisen betyder for nogen af vores kunder, at de ikke kan tjekke de fysiske prøver, fordi deres kontorer er lukket ned. Her kan vi tilbyde at sende de virtuelle prøver i stedet, hvilket fungerer godt i en tid som denne. Samtidig er det måske også en øjenåbner for kunderne, der får syn for, at 3D-design kan give dem et godt og præcist billede af, hvordan varen ser eller kommer til at se ud, siger Trine Brodie.

Blandt UTG’s kunder er der også brands, der har oplevet at få ekstra meget ud af, at UTG arbejder med 3D-design.

- Nogen har været nødt til at lukke deres fotostudie ned, hvorfor de ikke kan få billeder af de nye varer på hjemmesiden og holde salget i gang. Fordi vi arbejder med 3D-design, kan vi sørge for, at de får packshots, de så i stedet kan uploade på deres webshop. Vi har sågar også fået forespørgsler fra kunder, vi ikke producerer for, om vi kan lave 3D-billeder til dem. 3D-design åbner klart for andre muligheder, end vi i starten regnede med, lyder det.

Generelt mener de hos UTG, at coronakrisen tvinger branchen til at kigge efter alternative veje at gå. 3D-design kan i deres optik bestemt være én, der er værd at overveje. Også selv om det kræver tilvænning.

- Det, der knytter sig til de fysiske prøver, er ofte et workflow, folk kender og er trygge ved, og det har de ikke lyst til at bryde. Men når konstruktørerne er tvunget til hjemmearbejde, og dermed ikke kan komme til de fysiske prøver, så kan 3D-designs sagtens fungere for dem. Vi kender det jo alle sammen – det er svært at lære nyt, og man har ikke lyst til at ændre noget, der fungerer. I øjeblikket er mange tvunget til det, og det kan bane vej for en udbredelse af 3D-design, mener Trine Brodie.

Samtidig mener hun, at det kun er et spørgsmål om tid, før flere i branchen opdager de positive effekter af at arbejde på den måde, de selv gør hos UTG til daglig.

- Det er billigere at lave prøverne i 3D, det går hurtigere, det skåner miljøet og ofte er de mere præcise. Kigger vi på, hvad vi tidligere brugte på at få syet prøver og få disse fragtet til kunder, så har vi allerede tjent vores investering i 3D-design hjem, siger Trine Brodie.

- Som nævnt, så kan vi gøre beslutningsprocessen ret kort og præcis, når vi benytter 3D-design. På den måde kan vi hurtigt få sat en produktion i gang, have færre fejl eller misforståelser og derved også undgå forsinkelser.

Ofte er der en hage ved nye ting. Det mener de ikke, der er ved 3D-design hos UTG. Det skulle da lige være kunderne.

-. Hvis man vil bruge 3D kræver det, at man er villig til at uddanne sine medarbejdere i det og ændre sin tilgang, slå plejer ihjel, men når det er klaret, så er det win-win for alle parter, mener Trine Brodie.

- Teknologien forsvinder ikke, og i vores optik er det med at komme i gang. Venter man på at 3D-design bliver mainstream, så er toget kørt. Det giver også fantastisk mening, når vi snakker bæredygtighed. I stedet for at producere en masse prøver, som blot bliver smidt ud, så producerer du én. I stedet for at bestille 5000 t-shirts og håbe, at de sælger godt, så kan du med 3D gøre det meget anderledes, fordi processen i at bestille de rigtige er så kort. Samtidig sparer man en masse transport og dermed miljøbelastning, idet der skal markant færre prøver til.

- Vi tror på, at det kun er et spørgsmål om, hvornår folk for alvor kommer i gang. Vi ser ingen ulemper ved det som producent. Tværtimod.

"