Menu

Efter 25 år på børnetøjsmarkedet: "Det handler om at være tro mod sig selv"

Igennem et kvart århundrede har børnetøjsbrandet Ver de Terre formået at holde sig relevant med et skarpt fokus på kvalitet og et snævert produktsortiment. Spørger man grundlæggeren, handler det først og fremmest om at være tro mod sig selv, hvis man vil have succes i børnetøjsbranchen.

Flyverdragten i gult gummi, der er en del af Ver de Terres AW18 kollektion. Den markerer deres 25 års jubilæum, da grundlægger Karin Brandt slog igennem med selv samme model i 1993.
Flyverdragten i gult gummi, der er en del af Ver de Terres AW18 kollektion. Den markerer deres 25 års jubilæum, da grundlægger Karin Brandt slog igennem med selv samme model i 1993.

09. marts 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Det er et stort år for børnetøjsbrandet Ver de Terre. De kan nemlig fejre, at de har været aktuelle på markedet i 25 år – noget som ikke alle kan prale af at nå i den til tider barske børnetøjsbranche, hvor konkurrencen er hård.

Grundlægger Karin Brandt har designet og produceret flyverdragter og andet outerwear til børn siden 1993. Hun har derfor set og erfaret, hvordan tendenserne og moden skifter gennem tiden, og hvad det kræver at følge med udviklingen.

Dansk Mode og Textil mødtes med Karin og salgschefen Gitte Pedersen for at få indblik i deres opskrift på succes. Hvordan har Ver de Terre formået at holde sig relevant på børnetøjsmarkedet i så mange år? Spørger man de to kvinder, er en ting klart: Det handler om at være tro mod sig selv og sit brand:

”Vi har aldrig skiftet retning, og jeg tror, at det har været afgørende for vores aktualitet på markedet. Vi har været tro mod os selv. Vi laver jo ikke noget, vi ikke føler for selv. Det skal føles rigtigt. Alt er gennemtænkt og gennemarbejdet,” siger Karin Brandt.

Går aldrig på kompromis med kvaliteten
Som en del af deres AW18 kollektion og i anledningen af jubilæet har Ver de Terre lanceret en ’limited anniversary collection’ i gult gummi. Det er en hyldest til den allerførste flyverdragt, Karin Brandt designede. Hun slog nemlig igennem med selv samme model i 1993, hvor en flyverdragt i gummi ikke var normen. 

”I start 90’erne var flyverdragterne for stive og upraktiske. Man kunne kun få tætsiddende modeller, hvor børnene ikke kunne bevæge sig ordentligt. Derudover var de lavet af bævernylon med tre forskellige farver sat sammen. Jeg kunne ikke holde ud at se på det,” fortæller Karin.

På daværende tidspunkt arbejdede hun som freelance designer og satte sig for at designe en mere rummelig og vandtæt flyverdragt til sine egne børn. Hvad, hun ikke vidste, var, at det skulle blive starten på en mangeårig og international karriere.

Efter at have solgt et par stykker til veninder og folk fra vuggestuen, blev Karin kontaktet af to af Danmarks førende børnetøjsbutikker. Sidenhen har ordet spredt sig, og i dag er Karin og Gitte overbevist om, at brandets succes især kan tilskrives den klassiske mund til mund-markedsføring, hvor tilfredse kunder anbefaler produktet til deres netværk.

Ver de Terre har med årene vokset og bliver i dag solgt i en række lande som Island, Grønland, Finland og Rusland, hvor man ligesom i Danmark har brug for et ordentligt stykke overtøj.

” Fundamentet for vores succes er vores kvalitet og enkeltheden. Det er det, der har gjort os relevante i så mange år. Vi går aldrig på kompromis med kvaliteten,” siger Karin og fortæller at ’Ver de Terre’ betyder regnorm på dansk.  

Sidste år blev de sågar nødt til at tilbagetrække et produkt, de havde dedikeret meget tid til. Det gjaldt en ny jakke, der var lavet af refleksstof, så børnene kunne spottes i mørket. En rigtig god idé, der desværre ikke kunne udleves, da tests viste, at stoffet hurtigt ville gå i stykker. 

”Æstetisk ville kvaliteten ikke kunne holde til, at børn skulle kunne bruge jakken. Og jeg vil vide, at kvaliteten er i top. Jeg vil ikke lave dårlige produkter,” siger hun.  

Kender sine begrænsninger
Kompromisløsheden kommer også til udtryk gennem Ver de Terres konsekvente fokus på overtøj og ikke alt muligt andet. Ifølge de målrettede kvinder er det vigtigt at forstå, hvordan og ikke mindst hvornår man skal begrænse sig:

”Jeg kunne sagtens have spredt mig ud og lavet alt slags tøj og sko, men det ville forstyrre mit fokus. Derfor vil jeg koncentrere mig om at lave overtøj og til gengæld producere de bedste produkter, man kan få inden for det felt,” siger Karin.

Selvom det er svært, er det nødvendigt ikke altid at lade sig rive med og blive slave af tendenserne. Karin og Gitte oplever tit at måtte fravælge lækre farver, fordi de ikke passer ind i deres varekatalog. Det er især i inspirationsprocessen, hvor det er vigtigt at kende sig selv som brand:

”Det er en del af den kreative proces at lade sig inspirere. Vi kaster alle bolde op i luften, men griber kun de rigtige,” siger Gitte og vurderer, at det har været med til at styrke deres position på markedet.

Ver de Terre arbejder ud fra devisen ’Vi er ikke alt for alle – men alt for nogle. Det skal minde dem om, at de bliver nødt til at begrænse sig for at kunne leve op til deres fulde potentiale. Designer Karin Brandt er bevidst om, at hendes tøj og priser ikke kan konkurrere med kæder som H&M og Zara, men det er heller ikke meningen.  

”Vi kan ikke ramme alle - det gælder både prismæssigt og stilmæssigt. Og jeg tænker, at man også skal passe på med at tro, at man kan ramme alle,” siger hun.

Hos Ver de Terre er de opmærksomme på, at overtøj er et dyrt produkt for de fleste. Derfor har det hele vejen igennem været et mål for Karin Brandt at designe holdbart tøj, der skal opfattes som en længerevarende investering, der evner at gå i arv eller blive gensolgt.

”Vores overtøj er det modsatte af fast fashion. Det taler til den kvalitetsbevidste forbruger,” siger Karin.

Ikke desto mindre har det lykkedes Karin Brandt at skabe et produkt, der har været godt nok til at blive solgt på markedet i 25 år.

”Det er sjovt at se, hvordan den generation, der er vokset op i Ver de Terre, nu køber det til deres egne børn,” afslutter hun.

"