Menu
Ny udvælgelsesprocedure til international designkonkurrence:

Vil du deltage i Woolmark Prize

Den anerkendte designkonkurrence International Woolmark Prize har ændret procedurer. Derfor kan interesserede brands og designere nu ansøge om at komme i betragtning til at deltage i konkurrencen. Se her hvilke krav, du skal leve op til for at deltage.

Vinderne af International Woolmark Prize 2018, womenswear-vinder Ruchika Sachdeva, som står bag brandet Bodice, vinderen af innovationsprisen DYNE-designer Christopher Bevans og vinderen i menswear-kategorien Mathhew Miller
Vinderne af International Woolmark Prize 2018, womenswear-vinder Ruchika Sachdeva, som står bag brandet Bodice, vinderen af innovationsprisen DYNE-designer Christopher Bevans og vinderen i menswear-kategorien Mathhew Miller

09. februar 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Den globale designkonkurrence International Woolmark Prize skifter karakter. Fremover kan alle brands og designere, der mener, de har en chance for at vinde, ansøge om at komme i betragtning til at deltage i konkurrencen. Tidligere var det de enkelte lande og regioners nominating bodies, der havde ansvaret for at pege på én womenswear og én menswear designer til deltagelse i regionsfinalerne. Men det bliver der nu lavet om på. Derfor opfordrer Woolmark alle interesserede og relevante designere til at ansøge.

Dansk Mode & Textil er nominating body i Skandinavien, og har hidtil haft ansvaret for at udpege de designere, der skulle repræsentere Skandinavien i den europæiske finale. Siden 2012 har tre af de skandinaviske menswear designere eller brands vundet den europæiske finale og dermed også kvalificeret sig til den globale finale, hvor vinderne af alle regionale finaler dyster om den samlede sejr. Danske Asger Juel Larsen og Tonsure og svenske L’Homme Rouge har alle vundet i Europa, men desværre har de måttet se sig slået i den internationale finale.    

Kriterierne for at komme i betragtning er:

Man skal ansøge på engelsk

  • Der må max. nomineres to individer til at repræsentere brandet
  • Brandet eller Designeren/designerne skal være permanent bosat i det land, han/hun selv angiver
  • Designeren/brandet kan udvise innovativ brug af materialer og tekstiler, og skal have produceret kommercielle produkter i minimum 3 og maksimum 8 år ved tidspunktet for ansøgning.
  • Designeren/brandet skal kunne påvise erfaring med supply chains inden for bekædning og vise årlig vækst i salget
  • Sidt men ikke mindst, må designeren/brandet ikke være repræsenteret hos mere end 5 af de retailers, der er en del af IWP Global Retail Network 

Har du lyst til at prøve kræfter med konkurrencen, kan du tilmelde dig her 

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte presse- og kommunikationschef Simon Hansen, som er Dansk Mode & Textils ansvarlige for International Woolmark Prize.

Besøg International Woolmark Prizes hjemmeside for mere information

Om International Woolmark Prize

En årlig designkonkurrence, der hylder enestående designtalenter  

Afholdt første gang i 1953, og er blevet tildelt blandt andre Karl Lagerfeld og Yves Saint Laurent

Designerne skal udvise deres færdigheder ved at benytte australsk merinould

Fra 2018/19 er der tre delfinaler: én i henholdsvis Australasia, Europa og de Britiske Øer samt Amerika. Hver region udvælger én vinder inden for henholdsvis womenswear og menswear. Hver vinder modtager 70.000 australske dollars og går videre til den internationale finale.

Udover en præmie på 200.000 australske dollars får vinderne af den internationale finale mulighed for at sælge deres kapselkollektioner i nogle af verdens førende butikker og stormagasiner. 

"