Menu

Hvad hvis første gang også kan blive den sidste? Dansk firma vil automatisere modebranchens databehandling

Korrekt data er unægtelig vigtigere end nogensinde før, og var du ikke overbevist om den påstand tidligere, så har coronakrisen formentligt fået dig på andre tanker. Stigende nethandel gør korrekt data mere værdifulde end nogensinde før – men også mere krævende at vedligeholde, når det gøres manuelt. Så hvorfor ikke gøre det langt mere automatisk?

Steffen Mandrup (tv), CEO og stifter af Vuuh, og Jonas Greve, medstifter af Vuuh
Steffen Mandrup (tv), CEO og stifter af Vuuh, og Jonas Greve, medstifter af Vuuh

14. august 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

Den private bopæl blev til kontoret, spisebordet til skrivebordet og sofaen udgjorde portalen til yndlingsbutikkerne.

Da Danmark lukkede ned i marts, blev ovenstående virkelighed. Aldrig før er det gået så stærkt med at omstille fysisk salg til online ditto. Også i modebranchen, som i store træk har klaret omsadlingen til en online-eksistens med bravur.

En stærkere tilstedeværelse online kræver dog, at man har styr på sin data. Ellers bliver man ikke fundet i søgemaskinernes finmaskede net. Men hvis man i al hast har fået stykket en webshop sammen på foranledning af covid-19, så kan det give store arbejdsbyrder at vedligeholde eller sågar oprette data på sine produkter.

Data skal jo oprettes, så én gang må blive den første… men hvad hvis det også kan blive den sidste? I det mindste for hver kollektion.

Det lader til at være tankegangen hos Vuuh.

- Vuuh er en dataplatform, som gør det muligt for en producent at levere sit data én gang til Vuuh, hvorefter alle deres forhandlere selv kan tilgå og indhente deres data fuldautomatisk. Forhandlerne modtager deres data med det udseende, de selv skulle ønske, ved blot at foretage få tryk, mens deres data forbliver konsistent på tværs af alle leverandører. Herved skal hverken producenten eller forhandleren længere sidde med manuelle opgaver i forbindelse med salg og oprettelse af varer i deres systemer - alt sker fuldautomatisk for både den store og den lille virksomhed, siger Steffen Mandrup, Vuuhs CEO, da DM&T møder ham og medstifteren Jonas Greve på CIFF.

Spar tiden og sælg mere

Data kan være en tidssluger, og det er dét, der er hele ideen med Vuuh.

Tiden kan simpelthen bruges bedre, mener Steffen Mandrup.

- Jo bedre din data er, jo nemmere er det for forbrugerne at finde varen online. Det øger konverteringsraten, giver et bedre salg og også færre returneringer. Kan dataindsamlingen automatiseres, så kan du i stedet bruge egen eller medarbejderes tid på andre ting, der giver bedre mening for din forretning, udtaler Steffen Mandrup.

Han bakkes op af Jonas Greve, der supplerer.

- Hvis du kan spare 20.000 kroner på at automatisere din dataindsamling fra dine leverandører eller brands, så kan du i stedet bruge de penge på markedsføring, der så kan generere et mersalg, der er langt højere end det, du allerede har sparet. Vores erfaring med modebranchen er, at den kan være relativt konservativ, men det er et argument, de fleste kan se meningen i, siger han.

Også det faktum at data konstant skal vedligeholdes er noget, branchen kan forstå, fortæller Jonas Greve.

- En ny kollektion betyder også ny data. Forskellige forhandlere har forskellige præferencer for, hvordan deres datasæt skal se ud, indeholde og lignende. Med Vuuh betyder det ikke noget, at dine forhandlere, eller retailers, hvis du er brand, vil have forskellige data, for de trækker blot selv den data, de vil have og som de gerne vil have, den ser ud. Derfor undgår du også at bruge en masse tid på manuelt at sende opdateret data ud, når der er nye kollektioner, eller hvis du skulle finde en fejl i det indtastede. Ændrer du som dataafsender i data, opdateres denne automatisk hos modtageren.

Millioninvesteringer fra brancherelevante aktører

Den automatiserede proces har de også kunne se fidusen i hos blandt andre Vækstfonden, Innovationsfonden og andre brancherelevante investorer fra Danish Business Angels, der netop har valgt at hælde fire millioner kroner i kassen øremærket videreudvikling hos Vuuh. 

De ser et stort potentiale i Vuuh. For ikke nok med, at datahåndtering kræver mange mandetimer og dermed tungt, manuelt arbejde, så er der også en anden udfordring forbundet med data.

- Ofte var det ikke muligt for os at hente data fra vores leverandører, hvorfor der sad et helt administrativt team, hvis eneste formål var at finde, indhente og indtaste varedate i forbindelse med oprettelse af varer. Vuuh ville have gjort det muligt for mig at spare enorme summer på manuel administration, siger Frederik Kolenda, som tidligere har stiftet Designers & Friends, der er hovedinvestor i Vuuh.

Den opfattelse deles af Stylepit-stifteren Christian Bjerre Kusk, der også har spyttet i kassen til udbredelsen af Vuuh.

- Fra min tid i Stylepit, kender jeg til det store arbejde med at indhente produktdata fra de

forskellige leverandører og hvor svært det er at få data i et konsistent format, selvom vi forsøgte

at automatisere processerne, siger han.

Hvad betyder disse investeringer for jer?

- Målet for os med investeringerne har selvfølgelig været at få gennembruddet med Vuuh, hvilket vi føler, vi nærmer os. Vi har netop lavet en aftale med Salling-varehusene, som vil benytte Vuuh til databehandling, og målet er jo selvfølgelig at vise, at hvis det fungerer for dem, så kan det også hjælpe andre virksomheder – selv i den størrelsesorden, siger Steffen Mandrup og fortsætter:

- Målet er desuden at få åbnet modevirksomhedernes øjne for, at databehandlingen kan automatiseres mere end blot ved udveksling, hvilket, især i disse tider, kan bidrage til en optimeret økonomi. Når omkostninger tilpasses samtidig med, at branchens varer præsenteres bedst muligt, så sikrer det en bedre konvertering, hvilket igen resulterer i en styrket økonomi hos både forhandlere og producenter.

… og så er det gratis

- I hvert fald til en vis grad, griner de to iværksættere.

- Vi vil gerne vise branchen, hvordan vores produkt fungerer og ikke mindst, hvad det kan bidrage til deres virksomhed med, men det er klart, at vi selvfølgelig også skal tjene penge på et produkt, vi har brugt mange ressourcer på at udvikle, siger Jonas Greve.

I praksis betyder det, at man som virksomhed kan benytte Vuuhs ”Freemium”-udgave af softwaren, hvor al din data bliver tilgængelig for alle dine forhandlere. Det, der koster noget, er adgangen til at trække data ud af Vuuh fuldautomatisk til mere end én større aktør og implementere denne virksomheds foretrukne EDI/API-løsning.

Og så fungerer det, hvis Vuuhs stifter selv skal sige det, ret godt, når en indkøber har været ude at gøre sit job.

- Når indkøberen lægger en ordre hos en leverandør eller et brand, så får de som regel en ordrebekræftelse på det. Denne kan uploades i Vuuh, som selv finder dataene på det, du der er købt, og sender det til dig – inklusiv billeder, stylenavne og alt det, du som E-commerce-drivende har brug for, så du utrolig hurtigt kan få lagt de nye varer på din webshop eller dit skema og ikke skal vente på, at du får data tilsendt fra leverandøren, siger Jonas Greve.

Det forudsætter selvfølgelig, at begge parter benytter sig af Vuuhs services. Det er dog også det mål, Vuuh har; at deres service bliver allemandseje i modebranchen.

- Data bliver vigtigere og vigtigere, jo mere af vores samhandel der rykker sig til onlinehandel. Det kan vi jo se, at rigtig meget gør i øjeblikket, om end den fysiske detailhandel nok altid vil have en stærk position. Vi tror på, at Vuuh kan revolutionere den måde, man arbejder med data på i branchen, og vi kan også mærke, at der er begyndt at komme hul igennem. Det er udelukkende et spørgsmål om at tale med den rigtige beslutningstager med den rette indsigt, for de ser ofte hurtigt fordelene, siger Steffen Mandrup og supplerer:

- Hvem vil ikke hellere fokusere på salget, frem for dataredigering eller indtastning?

Vuuh lanceres officielt i samarbejde med Salling pr. udgangen af august 2020.

"