Menu

WODEN trækker i de grønne arbejdshandsker og tror på bæredygtigheden som en vej ud af krisen

Det bliver ikke hjælpepakker, der redder sneakerfirmaet WODEN, mener selv sammes CEO Carsten Holm. Det bliver et større fokus på grøn omstilling og hårdt arbejde. Blandt andet derfor har firmaet nu trukket samtlige medarbejdere ud af hjemmeskoene og lønkompensation og i arbejdshandskerne.

Foto: WODEN
Foto: WODEN

29. april 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

- Vi kan ikke drive en vækstvirksomhed på hjælpepakker, men vi kan drive den på øget fokus på bæredygtighed og hårdt arbejde. Det er det, der har virket for os siden starten, hvorfor vi nu opgraderer yderligere på bæredygtighed og trækker i arbejdshandskerne.

Manden, der står klar med arbejdshandsker, og sneakers, er Carsten Holm, der i 2013 grundlagde sneakerfirmaet WODEN med et stærkt fokus på bæredygtighed.

Han måtte i begyndelsen af coronakrisen vinke permanent farvel til tre medarbejdere og sende flere hjem på lønkompensation. Nu har det fået en ende.

- Vi har i dag kaldt alle vores dygtige medarbejdere tilbage på arbejde. Vi er nødt til at arbejde os ud af krisen. Sidste år lavede vi en succesrig turnaround for virksomheden, hvilket betyder, at vi nu står på et fundament både organisatorisk og finansielt, alle tror på som det rigtige. Derfor er det eneste rigtige for os, at vi med hele holdet arbejder os ud af krisen, siger Carsten Holm. 

Bæredygtighed er ikke et muligt kompromis

Hos WODEN har de truffet et valg, de tror på som værende det, der skal få dem igennem krisen.

De opruster yderligere på bæredygtighed. Alt andet er simpelthen ikke en mulighed.

- Bæredygtighed har aldrig været noget, vi har gjort for at tjene penge. Det er et værdisæt, vi har arbejdet efter siden 2013. Vi er grundlagt på bæredygtige tanker. Det er i vores optik i svære tider, man skal vise, hvad man står for – og at man mener det, siger Carsten Holm.

Ville det ikke være nemmere at tjene penge, hvis I ”blot” opretholdt jeres nuværende niveau af bæredygtighed fremfor at investere yderligere heri?

- Vi kunne hurtigt spare cirka 20 procent i omkostninger ved at skrotte bæredygtigheden, men det er slet ikke et tema for os. Vi tror på, at kunderne er mere bevidste om bæredygtighed nu end før krisen, de har bedre muligheder for at undersøge bæredygtighedsniveauet, hvor de shopper. Af flere grunde hverken kan eller vil vi derfor stoppe med at øge vores fokus på at efterlade et grønnere fodaftryk. Desuden viser kunderne WODEN stor loyalitet, og det er vigtigt for os at værne om det.

Det har blandt andet betydet nye investeringer og arbejdsgange hos sneakerfirmaet. Tiltag, der ikke gør varerne billigere at producere. Faktisk tværtimod. Det er dog den vej, WODEN vil gå.

- Vi vil gerne hæve ”barren” for at lave sko med et grønnere fodaftryk på den anden side af krisen. Det er også derfor, vi har investeret i et fiskeskinds-garveri på Island, der garver fiskeskind med nul procent Co2-udslip.

- Fra maj måned vil alle WODEN-sko, der bliver leveret, være med fiskelæder, samt 50 procent genbrugsmateriale på indersiden foruden de bæredygtige tiltag, der allerede er på alle WODEN-sko, som eksempelvis 10 procent genbrugsgummi på sålerne og kork-indersåler. Bæredygtighed må ikke blive noget, vi blot gør på en capsule-kollektion.

Han erkender til fulde, at livsstilsbranchen nok aldrig spiller til fuld plade på bæredygtighed over en bred kam, men det skal ikke stoppe hans firma og dettes ambitioner.

- I en tid som denne kan bæredygtigheden hurtigt forsvinde, men for os må det aldrig blive en forsvindende faktor. Vi er fuldt ud klar over, at branchen altid bliver skudt i skoene, at den sviner for meget, men det er netop noget af det, vi forsøger at ændre på, siger Carsten Holm.

Derfor er det udfordrende for et firma som WODEN at kommunikere åbent om bæredygtige tiltag. På trods af certificeringer, bæredygtige materialer og Co2-neutrale tiltag.

- Bæredygtighed er jo ikke et facit. Du når aldrig i mål. Det er vi fuldt ud bevidste om, at vi heller ikke gør, men vi arbejder hårdt på hele tiden at skubbe os selv i den rigtige retning og måske sågar inspirere andre til at følge samme sti. Det er dog vigtigt for os at understrege, at vi godt ved, at bæredygtigheden aldrig stopper, men det har vi heller ingen planer om, siger Carsten Holm.  

En dobbelt Gazelle-vinder kan også mærke tæsk. Men den kan også løbe videre

På havnen i Århus har coronakrisen også efterladt blå mærker. Det får dog ikke WODEN til at løfte foden fra den bæredygtige gaspedal og flytte den til bremsen.

I 2019 leverede WODEN sit hidtil bedste regnskab, hvor toplinjen steg med over 40 procent. 75 procent af omsætningen kom fra eksport, og den verdensomspændende pandemi gør med al sandsynlighed, at den rekord får lov at stå i hvert fald et år.

- Vi er, som alle andre i branchen, hårdt ramt, men vi er ikke slået ud. Vi var allerede sidste år igennem en tilpasning af virksomheden, der gør, at vi står bedre imod den nuværende krise. Jeg siger på ingen måde, at det ikke også gør ondt på os, men havde vi ikke gennemført de ændringer, vi gjorde, så er jeg ikke sikker på, vi havde klaret os, siger Carsten Holm.

Han erkender, at det i øjeblikket er usikre tider, men tror fuldt og fast på, at WODEN har, hvad der skal til, for at komme igennem krisen.

- Mange er derhjemme i øjeblikket, og det gode vejr har givet mange muligheder for at gå en tur. Det er til vores fordel. Vi befinder os i ”leisure”-segmentet, hvor folk gerne vil bruge overkommelige penge på at købe et par nye sneakers. Omvendt er vores ulempe, at vi stadig er et lille dansk brand, der ikke har 10 mio. at brænde af på at øge vores kendskabsgrad. Men vi har loyale kunder, mener Carsten holm.

Netop kunderne er også dem, der for alvor kommer i fokus nu. For WODEN skal i arbejdstøjet. Selv om forventningerne til 2020 er blevet skruet ned med 30 procent, så skal der stadig for alvor arbejdes.

- Det er en ny hverdag. Når vores kunder har det svært, så har vi det også svært. Det er sådan, branchen er. Derfor skal vi nu ud og arbejde med vores kunder og hjælpe hjulene i gang igen. Det er forhåbentligt det fokus, der trækker os igennem krisen.

- Vi vil ikke sætte vores bæredygtige tiltag på standby for at lave billigere produkter til Black Friday-lignende forhold. Tværtimod vil vi have endnu skarpere fokus på at hæve barren for at lave sneakers, der sætter mere bæredygtige fodaftryk.

"