Menu

Wood Wood og Mumitroldene skal hjælpe børn i nød

Wood Wood har netop annonceret et nyt samarbejde med folkene bag Mumitroldene og Red Barnet, der skal hjælpe udsatte børn. Sammen har de skabt en bæredygtig minikollektion til både børn og voksne, hvor al overskud fra kollektionen går til Red Barnets arbejde.

Wood Wood, Mumi og Red Barnet er gået sammen om at skabe en bæredygtig minikollektion til både børn og voksne, hvor al udbytte fra salget går til Red Barnets arbejde.
Wood Wood, Mumi og Red Barnet er gået sammen om at skabe en bæredygtig minikollektion til både børn og voksne, hvor al udbytte fra salget går til Red Barnets arbejde.

13. september 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

De berømte Mumitrolde, som de fleste af os kender og elsker, får liv igen, når Wood Wood lancerer en ny kollektion på lørdag.

I samarbejde med folkene bag Mumitroldene og Red Barnet har de udviklet et en række T-shirts og hættetrøjer i økologisk bomuld til både børn og voksne, hvor det forunderlige Mumi-univers møder Wood Woods bæredygtige tøjlinje, Double A.

Kollektionen har til formål at støtte Red Barnet, der hver dag kæmper for at give udsatte børn og unge i Danmark og i resten af verden et bedre liv. Al overskud fra kollektionen vil derfor blive doneret til deres arbejde.

”Mumi-universet er fascinerende”
Da Wood Wood startede dialogen om et muligt samarbejde med Red Barnet, fik designer og medejer af Wood Wood Brian SS Jensen hurtigt den idé at hive Mumitroldene ind i projektet. 

”Jeg har altid været meget fascineret af Mumi-universet. Jeg elsker den fantasifulde, humoristiske og samtidig melankolske stemning, Tove Jansson formår at skabe,” siger han.

Før muligheden bød sig, havde Brian SS Jensen længe gået med drømmen om at lave et projekt, der involverede de nostalgiske Mumitrolde, men havde altid tænkt, at det var svært at finde en kobling til Mumi-universet. Men da samarbejdet med Red Barnet kom på banen, gav det pludselig mening:

”Nu hvor det mere børnevenlige aspekt skulle være en del af produktionen, greb jeg chancen for få formidlet en forbindelse til Mumi. Jeg synes, at Tove Jansson er en fantastisk kunstner med en utrolig æstetik, der kunne komplimentere det her projekt rigtig godt,” uddyber han.    

Hos Mumi er man mindst lige så begejstret for det nye samarbejde.

”Mumi-historierne er centreret om dem, der har brug for trøst og opmærksomhed, og om hvor vigtigt det er at blive set og hørt. Wood Wood deler disse værdier, og jeg er meget taknemmelig for, at de har inkluderet Mumi i det her projekt” siger Sophia Jansson, der både er niece til Tove Jansson af Mumi og Artistic Director hos Oy Moomin Characters.

Mumitroldene interagerer med Double A logo
Kollektionen udgør et mindre produktsortiment, hvor alle stykker er holdt i grå og hvide farver med kendte Mumi-karakterer.

Mumi, Snorkfrøkenen og Lille My har alle tilsluttet sig det gode formål, og på de forskellige grafikker ser man dem lege og interagere med Double A logoet – blandt andet Mumi, der sparker rundt med det, eller Lille My, der hopper i faldskærm over logoet med en paraply.

Ifølge Brian SS Jensen har man i designudviklingen forsøgt at få Wood Wood og Mumitroldene til at mødes uden nødvendigvis at blande universerne sammen.
 
”Da Mumitroldene faktisk er underlagt forholdsvist strenge restriktioner, der skal sikre, at deres univers er fri for kommercielle interesser, har vi forsøgt at adskille de to verdener en anelse ved fx at brodere Mumi-figurerne, mens Dobbelt A logoet er trykt på,” siger han.

For Wood Wood har det været en interessant, kreativ proces at arbejde med at sætte Mumitroldene ind i en ny kontekst:

”Ud over at figurerne interagerer med vores logo, er Mumitroldene jo normalt hvide, men vi fik undtagelsesvis lov til at farve dem røde, som en reference til Red Barnets logo” tilføjer Brian SS Jensen. 

Allerede på lørdag den 15. september bliver det nye samarbejde markeret i fysisk form, når Wood Wood slår dørene op klokken 12 og inviterer folk ind til at se den nye kollektion.
"