Digitaliseringen af mode- og tekstilbranchens virksomheder sker med rekordfart i disse år. Der findes utallige tekniske løsninger, som kan hjælpe den enkelte virksomhed med at skabe mere effektive og ensartede processer igennem hele værdikæden. Men med så mange muligheder opstår der også tvivl. Hvordan er man sikker på at vælge den rigtige løsning, og hvordan sikrer man sig den bedst mulige gennemførsel af projektet? Vi ved fra tidligere projekter med vores medlemmer, at det kan virke uoverskueligt at kaste sig ud i nye IT-projekter. Alt for ofte mangler der en optimal forventningsafstemning imellem køber og sælger og mange projekter ender med et overforbrug af tid og penge, men også med at køber har adgang til en masse værktøjer, som de aldrig har fået fuldt udbytte af.
Vi har netop godkendt en ny omnichannel-strategi, der skal gøre os mere digitaliseret og aktive på tværs af kanaler. Det stiller store krav til vores interne systemer, og her har DM&T's digitale ekspertise været uundværlig. De har været med hele vejen og bl.a. hjulpet os med at finde de helt rigtige underleverandører, der kan bidrage til at kvalitetssikre vores planer for forretningen fremadrettet. Peter Hulweg Christiansen CEO, Georg Jensen Damask
Vi hjælper med at sikre, at din virksomheds IT-projekter bliver en succes. Det gør vi gennem en grundig forretningsanalyse, der tager afsæt i din virksomheds behov og de mulige IT-løsninger, det medfører.
DM&T er din betroede rådgiver i processen. Vi har kun én interesse: At sikre, at din virksomhed opnår en optimal balance imellem de forandringer som vil ske inden for organisation, processer og teknologi. Vi hjælper med at skabe overblik over virksomhedens processer og den betydning, det har for jeres IT-projekt. På den måde sikrer vi i fællesskab, at virksomheden har klarhed over relevante behov, og hvilke tekniske krav det stiller.
I sidste ende opnår vi en forbedret forventningsafstemning med IT-leverandøren og strømlining af din forretning
1. Generelle spørgsmål om virksomheden
2. Kortlægning af pains, hvad er problemet?
3. Afklaring af gains, hvordan ser I fremtiden?
4. Målsætninger for projektet
5. Afdækning af de branchespecifikke features, der er behov for
Efter behov:
6. Afklaring af ambitionsniveau for hver funktion
Efter behov:
7. Afgrænsning af processerne i din virksomhed
8. Overblik over processer og eventuelle flow-varianter
Vi tager udgangspunkt i din virksomhed, og modulerne kan derfor kombineres og bruges situationsbestemt alt efter virksomhedens størrelse og kompleksitet.
For at sikre størst udbytte af forretningsanalysen, kræver det at:
a) Virksomheden afsætter nøglepersoner i det nødvendige omfang i forløbet, som typisk vil være ½ dag pr. afdeling i analysefasen
b) De involverede personer udfører de hjemmeopgaver, de stilles undervejs
c) De gennemlæser og godkender dokumentet som er outputtet af analysen
Hvordan ser projektforløbet ud?
For at sikre et succesfuldt projekt, er det vigtigt, at projektet har en solid fundering internt i virksomheden. Jo højere oppe i organisationen, projektet er forankret, desto større chance er der for succes. For at sikre en tilfredsstillende proces, er det også vigtigt, at der nedsættes en projektgruppe, som har klare ansvarsområder og mål for projektet.
Det allervigtigste er dog, at beslutningstagerne i virksomheden er i stand til at vurdere, hvor mange interne ressourcer det kræver, hvis projektet skal lykkes. Det kræver blandt andet forståelse for, at et projekt har et antal naturlige faser.
DM&T’s analysemodel indeholder en række komplicerede dataflows og bearbejdning af dine svar. Den del skal du heldigvis ikke selv bekymre dig om, da DM&T varetager dette. Når analysen er færdiggjort, får din virksomhed et dokument, der som minimum indeholder:
Mere komplekse virksomheder kan derudover også forvente
Uanset din virksomheds kompleksitetsniveau får I et dokument, der er tilpasset jeres forretning og behov. Ovenstående punkter bør være en del af kontrakten med leverandøren.
Kontrakten, en klar rollefordeling og en estimatramme gør det muligt for din virksomhed at sammenligne leverandørtilbud ud fra de samme parametre. På den måde er din virksomhed sikret en klar forventningsafstemning med leverandøren, hvilket giver det bedste udgangspunkt for et succesfuldt projekt.
Det første indledende møde hører ind under de normale medlemsvilkår hos DM&T. Dvs. du frit kan ringe til vores rådgivere, og sparre med dem om dit projekt, uden at blive afregnet noget for det.
Hvis den fælles vurdering herefter er, at analysen skal påbegyndes, vil DM&T beregne en pris baseret på det indledende mødes oplysninger. Her benytter vi parametre som forretningskompleksitet, antal ansatte og internt kompetenceniveau for at beregne den endelige pris. Prisen er en ”pakkepris”, og vi afregner derfor ikke for den forbrugte tid.
Prislejet for pakkerne strækker sig fra 10.000 kr. til 50.000 kr. eks. moms.
Kontakt Dansk Mode & Textils digitale rådgiver Jakob Simmelkjær, js@dmogt.dk eller på telefon 9711 7209.
Du finder svar på de hyppigst stillede spørgsmål i vores FAQ.