Materialer
Her får du viden og inspiration til at træffe gode materialevalg. Materialer spiller nemlig en stor rolle i bæredygtighedsarbejdet, men det er ikke ensbetydende med, at man kan udpege særligt bæredygtige vidundermaterialer. Bliv klogere her.

Materialer
DM&T modtager ofte henvendelser fra medlemmer omkring ”bæredygtige” valg af materialer. Det kan vi desværre ikke give et enkelt og klart svar på, men vi har nogle anbefalinger og opmærksomhedspunkter, som vi gerne vil dele med jer:
Først og fremmest er det vigtigt, at man som virksomhed beslutter, hvilke sociale- og miljøparametre man gerne vil vurdere sit materialevalg ud fra. Bæredygtighed er et holistisk begreb, der ikke kan sættes på formel og dermed ikke er praktisk anvendeligt. Derfor skal I beslutte om det f.eks. er vigtigt for jer, at materialerne er udvundet og forarbejdet i overensstemmelse med internationale retningslinjer for menneske- og arbejdstagerrettigheder, om fokus skal være på reduktion af drivhusgasudledninger, vand eller anvendelsen af kemi og pesticider osv.
For det andet er det vigtigt at slippe den gængse antagelse om, at nogle materialer i sig selv er mere bæredygtige end andre, f.eks. at økologisk dyrket bomuld er bedre end konventionel dyrket, eller, at et naturligt materiale er bedre end et syntetisk materiale. Det kommer igen an på, hvilke parametre du vurderer dine materialer ud fra. Dertil viser flere studier, at forskelle mellem specifikke leverandører (f.eks. geografisk placering, dyrknings- og produktionsmetoder, adgang til vedvarende energi, arbejdstagerforhold m.fl.), ofte har større betydning for et materiales samlede aftryk, end selve materialetypen. Derfor er det væsentligt at vurdere materialerne ud fra den samme metodiske fremgangsmåde, for have et sammenligningsgrundlag.
Metoder til vurdering og sammenligning
Hvis man skal vurdere et materiales miljøaftryk, bør det tage udgangspunkt i en livscyklusvurdering (LCA). De eksisterende internationalt anerkendte LCA-standarder giver imidlertid så stor en metodefrihed, at én LCA ikke nødvendigvis kan sammenlignes med en anden. Derudover er udarbejdelsen af en fuld LCA oftest meget tidskrævende og omkostningstung. Derfor ser vi det også kun sjældent anvendt blandt vores medlemmer.
For at imødekomme problematikken om, at man ikke kan sammenligne resultaterne fra forskellige LCA’er med hinanden, medmindre man har sikret, at de metodisk er tilvejebragt ens, er EU-Kommissionen i færd med at lægge sidste hånd på udviklingen af EU’s Product Environmental Footprint (PEF). Formålet med PEF er, at den skal fungere som en metodisk ramme til at lave LCA på produktniveau, og gøre resultaterne sammenlignelige. PEF forventes at blive det metodiske grundlag, når produkters miljøaftryk skal opgøres under Ecodesign-forordningen.
Der findes efterhånden en del redskaber på markedet, som hjælper virksomheder med at beregne materialer og produkters miljøaftryk. En af de nok mest anvendte sammenligningsredskaber i branchen er Higg Materials Sustainability Index (Higg MSI), der gør det muligt at sammenligne miljøpåvirkningerne af forskellige materialer . Men også et redskab som bAwear Score vinder frem.
Du kan læse mere om LCA og PEF lige her, og finde svar på spørgsmål i DM&T’s FAQ: Livscyklusvurderinger, PEF og Higg-indekset. I 2023 udarbejdede DM&T analysen: Værktøjer til beregning af tekstilers miljøaftryk, som bl.a. giver et øjebliksbillede af de digitale livscyklusbaserede værktøjer, der findes på markedet på daværende tidspunkt, og som er målrettet mode- og tekstilbranchen.
Kommunikation og dokumentation
Vi anbefaler, at virksomheder går væk fra generelle påstande om materialers miljøegenskaber (f.eks. ”vi bruger kun naturlige materialer, fordi det er mere skånsomt for miljøet”), og i stedet arbejder med specifikke påstande, der bygger på specifikke data om det pågældende produkt, og hvor I har indhentet den nødvendige dokumentation.
EU’s nye Empowering Consumer Directive stiller krav til anvendelsen af generelle påstande, mens Green Claims Directive kommer til at stille krav til dokumentations- og verificeringsgrundlaget ved anvendelse af specifikke sociale- og miljøpåstande. Indtil de to direktiver er implementeret i dansk lovgivning, gælder Forbrugerombudsmandes vejledning. Du kan læse mere om markedsføring og kommunikation her [Link til DM&T sektion om markedsføring og dokumentation forside]
Vil du vide mere?
Bliv medlem af DM&T i dag og få adgang til denne og mange andre artikler, ekspertrådgivning og meget mere.