Både i Danmark og i EU er der et stigende fokus på ‘greenwashing’ og korrekt markedsføring af produkter og virksomheder når det kommer til bæredygtighed. I Danmark lancerede Forbrugerombudsmanden i slutningen af 2021 en kvikguide, som tydeliggør reglerne for markedsføring i Danmark. Og i løbet af 2022 og 2023 vil EU lancere to initiativer, som vil få betydning for hvordan produkter med bæredygtige egenskaber må markedsføres i EU. Det drejer sig om ‘Empowering Consumers’ der blev lanceret i marts 2022 og ‘Substantiating Green Claims’, der vil blive lanceret i 2022/2023.
I DM&T bakker vi op om tydelige og fælles regler for markedsføring produkter med forskellige bæredygtige egenskaber. Rigtig mange mode– og tekstilvirksomheder arbejder seriøst og intensivt med bæredygtig omstilling. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, at man som virksomhed får mulighed for at kommunikere til omverdenen og sine kunder om alle de gode initiativer, der bliver arbejdet på. Men hvordan må man egentlig kommunikere disse budskaber? Hvornår er produkter ”grønne”, ”bæredygtige”, ”etiske” eller ”klimavenlige”? Hvilke regler findes der for kommunikation om ”bæredygtighed”? Og hvilken dokumentation skal man sikre sig for at bakke sine budskaber op?
5 gode råd til markedsføring og bæredygtighed
Vi har udviklet 5 gode råd til markedsføring om bæredygtighed, som altid bør følges:
- Skriv kun noget, du ved er rigtigt, og som du kan dokumentere. Dokumentation skal bero på data.
- Undgå generelle, abstrakte og upræcise udsagn. Vær konkret, neutral og præcis.
- Sørg for, at udsagnet ikke giver anledning til en masse spørgsmål, men modsat giver svar og klarhed.
- Sørg for, at dokumentationen er uvildig og fra en anerkendt kilde.
- Undlad at lade ordet bæredygtig/bæredygtighed stå alene.
Derudover opfordrer vi til at medlemmer holder sig opdaterede på kommende lovgivning via vores nyhedsbrev, hvor vi bl.a. følger de EU-initiativer der omhandler markedsføring af bæredygtighed.