Hvad skal vi forvente af årets Black Friday?

Black Friday er ikke længere isoleret til en enkelt dag men strækker sig nu over adskillige uger. Fænomenet er både hadet og elsket, men hvad kan vi forvente af årets udgave? Det sætter vi fokus på i denne nyhedsanalyse.

Sale-butiksrude
AfSimon Hansen - sh@dmogt.dk - 25 okt. 23

Eksperterne er delte, når det kommer til årets udgave af Black Friday. Dansk Erhverv kunne i starten af november konstatere, at forbrugerne i år vil bruge færre penge på Black Friday. Her lød udmeldingen, at danskernes forbrug på den, på en og samme tid elskede og forkætrede, forbrugshelligdag ville ramme ca. 3,4 mia. kroner, hvilket er 20-25 procent mindre end året før.

Men det billede er det langt fra alle, der er enige i. Hos Boozt er CEO Hermann Haraldsson optimistisk og forventer et godt julesalg, som de seneste mange år er skudt i gang med Black Friday.

”Vi forventer, at det bliver et ganske udmærket fjerde kvartal, og at forbrugerne vil købe deres julegaver hos os. Vi deler ikke det sortsyn, der er om, at forbrugerne holder igen,” sagde han til Detail Watch et par dage efter, at Dansk Erhverv havde præsenteret deres analyse af Black Friday-forventningerne.

Godt to uger efter Dansk Erhvervs udmelding om afmålte forventningerne, var tonen anderledes positiv, da man lancerede e-handelsanalysen for oktober. Her er der en fremgang i antallet af de adspurgte forbrugere, der vil bruge flere penge online i de kommende 12 måneder. Noget der får Dansk Erhvervs e-handelsdirektør Niels Ralund til at være mere optimistisk, når talen falder på Black Friday.

”Vi har jo ikke været vant til de negative forventninger, så det er virkelig positivt, at vi efter et par anormale måneder nu er tilbage med ”normale” tal. Det har vi og netbutikkerne ventet på. Og at det så sker lige op til den vigtige Black Friday- og julehandel, er kun endnu bedre,” siger han.

Nets har også undersøgt danskernes forventninger, og her svarer 47 procent, at de har til hensigt at handle Black Friday. E-handelen er fortsat størst og 28 procent svarer, at de vil handle online i forbindelse med Black Friday.

"Flere vil købe julegaver til årets Black Friday i år sammenlignet med 2021. Det ser dermed ud til, at prisbevidste danskere jagter billige juleindkøb i en tid præget af dyrtid og inflation," siger Henriette Dunkjær Andersen, salgsdirektør i Nets, i en pressemeddelelse.

Kun seks procent vil udelukkende gå i fysiske butikker, og lidt flere vil shoppe både online og i fysiske butikker (13 pct.) i forhold til 2021. Det er især mænd samt unge, som siger, at de vil handle i de fysiske butikker, oplyser Nets. Den kategori, som topper listen over varer, er tøj, sko og accessories, som 49 procent vil købe.

I USA har YouGov spurgt de amerikanske forbrugere om deres forventninger til Black Friday, og selvom 43 procent forventer at bruge det samme som tidligere år, svarer 28 procent, at de forventer at bruge færre penge på Black Friday.

Et uskønt rod, der varer ved i ugevis              

I virkeligheden er det måske forkert at tale om Black Friday, for det er som om, fænomenet har fået vokseværk. Black Friday blev til Black Days, så til Black Week, der blev til Black Month. Det amerikanske medie Fast Companys rutinerede retailjournalist Chris Morris skriver i en kommentar, at Black Friday for 15 år siden var et endagsfænomen, er det i dag blevet ”et uskønt rod, der flyder langt ud over 24-timers grænsen og strækker over adskillige uger, og mange hævder, at det begynder, så snart det sidste halloweenslik er uddelt.”

Chris Morris drister sig til at kalde fænomenet latterligt, og pointerer at det udelukkende er et buzzword, der skal lokke kunderne med lave priser, som i mange tilfælde faktisk er højere end resten af året med henvisning til en opgørelses foretaget af nyehdsbureauet Reuters.

Chris Morris kalder også fænomenet Cyber Monday for en farce, for de fysiske butikker har allerede måtte strække våben over for onlinehandlerne, og i USA handlede 87,2 mio. forbrugere online Black Friday mod 77 mio. Cyber Monday ifølge 2022-tal fra National Retail Federation.

Derfor forudser Chris Morris, at Black Friday lever på lånt tid, og at det i løbet af 15-20 år vil være en saga blot. Han bakkes op af professor i marketing på Emory University’s Goizueta Business School, Reshma Shah, som forudser, at den rituelle del af Black Friday vil udviskes:

”Kløgtige detailhandlere, både online og offline, vil basere salget på årslange begivenheder i stedet for specifikke datoer og vil konkurrere med hinanden baseret på øjeblikke. Betydningen af "Black Friday" vil derfor i bedste fald have historisk betydning,” siger hun til Fast Company.

Konkurrencen er benhård, og lagrene er proppet

I Danmark er der også flere onlinebutikker, der har meldt sig ud af Black Friday-hysteriet, lyder det fra Pricerunner, som i samarbejde med YouGov har foretaget en undersøgelse af onlinebutikkernes forhold til shoppingfænomenet. Her svarer 27 procent, at de oplever en skærpet konkurrence op til Black Friday. En tredjedel har besluttet slet ikke at tage del i Black Friday.

”Vi ser stadig mange mindre virksomheder, der er med på dagen, men nogle vurderer, at det er blevet for svært at hamle op med de helt store,” siger Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos Pricerunner, til Finans

I Børsen kunne man i sidste uge læse, at mange detailhandlere igen i 2023 står med mange varer på lager, og kombineret med fortsat tilbageholdende forbrugere, vil det betyde tilbud og lave priser gennem hele julehandlen, som Black Friday i manges øjne sparker i gang. Børsen har talt med bl.a. Boozt, Elgiganten og Imerco, som alle peger i den retning. 

Tal fra Danmarks Statistik viste, at 45 procent af detailhandelsvirksomhederne har for mange varer på lager.

Værdikamp på årets største shoppingdag

Men ikke alle vælger at hoppe med på Black Friday-bølgen og sætte priserne ned.  Vanen tro bruger en række brands og detailhandlere dagen til at protestere og sætte fokus på andre værdier. Det gælder bl.a. IKEA, som er gået i den modsatte retning og har tidoblet prisen på fire varer for at understrege, at lave priser godt kan harmonere med langtidsholdbart design.

”Vi mener, at kunderne skal have adgang til produkter til lave priser året rundt, og nu skaber vi denne gimmick for at starte en debat, hvor vi netop denne dag skruer priserne op,” siger Christian Mouroux, Country Communication Manager hos IKEA ifølge Berlingske

Den Thy-baserede modevirksomhed Elsk er blandt de virksomheder, som bruger Black Friday aktivistisk og aldrig har brugt dagen til at sænke priserne. Besøger man brandets hjemmeside, bliver man da også som det allerførste mødt med et stort banner med teksten ”Black Friday? Nej, det finder du ikke her.”

Det uddybes således:

”Vores vision er at producere tøj af høj kvalitet, minimere miljøbelastningen og sikre, at det er en fair forretning for alle. Derfor giver Black Friday og andre konstante rabatter ingen mening. Det ender nemlig med at blive en kamp mod bunden, hvor man bliver tvunget til at konkurrere på pris, fremfor kvalitet og værdier.”

Mads Nørgaard har heller aldrig været nogen stor tilhænger af Black Friday, og i år vælger han at bruge dagen til at sætte fokus på kulturen. Køber du en vare på i Mads Nørgaards fysiske butikker eller online, får du ikke rabat, men i stedet får du et gavekort til en valgfri af 10 kulturdestinationer.

Gennem årene har en lang række aktører brugt dagen til at sætte kritisk fokus på overforbrug, og de negative effekter det stigende forbrug har på miljø og klima. Kritikken stammer både fra stemmer i branchen men også NGO’er, politikere og organisationen bruger dagen som en lejlighed til at sætte fokus på det globale overforbrug.

De kommende dage vil vise, hvor stor 2023-kritikken vil være, og om Black Friday igen bliver årets største handelsdag.

Skærpede regler for prismarkedsføring træder snart i kraft

Nu er der kun en måned til, at de nye regler for markedsføring træder i kraft. Men hvordan påvirker det egentlig måden, du viser dine priser på? DM&T giver dig overblikket, så du er klar når reglerne træder i kraft 28. maj.

Læs mere i vores artikel